Jag har en Synology NAS. Den är nästan full så nu dags stoppa i större diskar. För att göra denna rokad så behöver jag föra över nuvarande data till en större extern usb-disk. Alltså jag kopplat en hårddisk till ena porten på min NAS - portarna är båda USB3-standard.

Överföringshastigheten är otroligt låg. 8mb/s. Det kommer de över 24 timmar föra över ca 1,4TB. Och då motsvarar det bara 15% av hela NAS:ens data som ska föras över till externa enheter. Det är alltså ohållbart göra på detta sätt.

Min erfarenhet att det alltid varit seg överöringshastighet, både mellan NAS o extern disk, mellan laptop o NAS, samt mellan PC o laptop. Först nu jag vill reda ut detta, eftersom jag har så mycket data.

1) varför så långsam hastighet? Hur mycket bromsas hastigheten av att jag har Raid5 på min NAS?
2) går det snabbare om jag tar ut den externa disken från plast-höljet, stoppar i den externa disken inne i en annan NAS och för över data NAS till NAS?
 
Duttarmajster
1) RAID5 är inte problemet.
Försäkra dig om att den externa disken verkligen stödjer USB3. Många små filer är långsammare att kopiera än några få. Finns många olika orsaker. Extern USB är det långsammaste sättet att flytta filer.

2) Absolut mycket snabbare om det nu är möjligt.

Om du har ytterligare NAS är det bästa sättet, investera i en ny stor hårddisk i den så har du också den perfekta backuplösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.