Har gjort ett skrivbord som idag är lackat med Nordsjö V40, men vill istället ha det blankare å hårdare yta.

Sett att vissa inredningsprogram limmar som en plastmatta på skivan å sen fräser av kanterna bara, och det är inte den vanliga faneren jag menar.
Men hittar inte detta någonstans, svårt när man inte vet namnet på materialet.
 
Det du sett i inredningsprogram är antagligen högtryckslaminat, finns väl ett par olika fabrikat, Formica är det jag vet sådär på rak arm.

Problemet är att ex Formica är ytterst svårt att få tag på som privatperson. Bästa tipset är nog att besöka ett snickeri o be dom ta hem till dig alt om de har någon bit på lager.
 
Det finns millimetertunna högtryckslaminatskivor som kan användas som du beskriver. De ger en hård och slitstark yta. Men liknelsen med plastmatta har jag svårt att se, så det är kanske något annat du söker?

EDIT: Tvåa på pucken pga långsamma fingrar... Duropal är ett annat exempel på tillverkare.
 
Forbo desktop är ett alternativ annars. Det är en lenolium om jag inte mins helt fel.
 
k_haddock skrev:
Forbo desktop är ett alternativ annars. Det är en lenolium om jag inte mins helt fel.
Forbo desktop va det jag va ute efter :)
Fast verkar inte finnas i vitt å högblankt :(
 
Hej, jag vet inte om jag är sent ute i ämnet, men jag gjorde en bänkskiva till båten med Formica högtryckslaminat. Det går att beställa i mindra bitar är 240x120 av snickerier, t ex pondus snickeri i sthlm. Detta limmade jag med epoxi på en 18 mm björkplyfa och sen satte jag teak-lister runt. Det blev riktigt bra. Har en liten beskrivning på - http://kungsskogen.com/almida/Projekt_2008.html - om man går förbi motorbytet....

///Bengt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.