Vilket kopplingsschema är rätt?

  • Antal röster
    16
Jag har bergvärme och installerade i somras naturkyla. Får ut för låg kyleffekt och ser på cirkulationspumpen till fläktkonvektorn att den ger för lågt flöde. Pumpen är specad till max 2,1 m3/h, men verkar inte orka mer än 0,4 m3/h just nu (står på pumpens display). Kan det bero på att det hela är felkopplat?

Se bifogad bild. VVS-firman har kopplat som alternativ 1. Är det rätt? Det är ju nästan som en seriekoppling med bergvärmepumpen... Jag tycker att alternativ 2 känns mer rimligt, parallellkoppling.

Med alt 1 känns det som att brinen kan ta kortaste vägen och cirkulera utan att passera borrhålet... Och om den mot förmodan passerar borrhålet måste den pressas genom bergvärmepumpens hela system. Tänker jag rätt?

Borde man göra som i alt 2, kanske dessutom med någon form av backventiler för att tvinga brinen ner i hålet så att den faktiskt kyls ner?

Mycket tacksam för era kommentarer så att jag får lite mer kött på benen för att kunna driva ärendet vidare.
:D:love::strong::beer:
 
  • Schematiska diagram över alternativ 1 seriekoppling och alternativ 2 parallellkoppling för bergvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 1 är rätt under förutsättning att de satt en backventil mellan anslutningarna.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Alternativ 1 är rätt under förutsättning att de satt en backventil mellan anslutningarna.
Okej, så det gör inget att fläktkonvektorns cirkulationspump då pumpar brine genom bergvärmepumpens system?

Vad jag kan se sitter ingen backventil emellan... Men det är mycket isolering på, så svårt att vara säker.
 
  • Gilla
Daniel Dawd
  • Laddar…
Nej, det är inga bekymmer.
Nedan ser du en principskiss för frikyla
frikyla_princip.jpg
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, det är inga bekymmer.
Nedan ser du en principskiss för frikyla
[bild]
Tack! Jag är dock inte så van att läsa sådana där ritningar... Vad är t ex "timglasen" för något? Och detta:
 
  • Del av en teknisk ritning med markering runt symboler som liknar timglas, oklar funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förklaring uppifrån och ner i din röda markering:
Cirkulationspump
Shuntventil
Backventil
 
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Okej, så det gör inget att fläktkonvektorns cirkulationspump då pumpar brine genom bergvärmepumpens system?

Vad jag kan se sitter ingen backventil emellan... Men det är mycket isolering på, så svårt att vara säker.
Har du ingen backventil kommer brine endast cirkulera genom fläktkonvektorn inte genom borran har du backventil men för lågt flöde på grund av klen cp eller veka rör går det köra den inbyggda cp i vp samtidigt för högre flöde.
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Förklaring uppifrån och ner i din röda markering:
Cirkulationspump
Shuntventil
Backventil
Den översta av dom fyra inringade symbolerna är en temperaturgivare.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Helt riktigt.
 
'Timglasen' utan andra krusiduller är avstängningsventiler. Timglaset med en pil är en säkerhetsventil.
 
L
Har ju ingen betydelse om det är kopplat enligt ett med en back mellan rören eller två med en back på brianröret i ena fallet går det runt sig själv och i det andra går runt i växlaren , bara att välja system
 
  • Schematiska ritningar av VVS-installation med VP och backventiler i två konfigurationer.
  • Gilla
Gb123 och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Har ju ingen betydelse om det är kopplat enligt ett med en back mellan rören eller två med en back på brianröret i ena fallet går det runt sig själv och i det andra går runt i växlaren , bara att välja system
Skillnaden är väl att i ena fallet måste fläktkonvektorns cirkulationspump pumpa brine genom bergvärmepumpens system. Sedan om det i praktiken gör någon skillnad vet jag däremot inte... Är det "tungt" att pumpa brine genom bergvärmepumpens avstängda cirkulationspump mm?
 
Vad är det i allt 2 som förhindrar att när vp startar så drar den brine i stort sett endast genom fläktkonvektorn i stället för genom borran har inte sett den inkopplingen förut.
 
S smurfen72 skrev:
Vad är det i allt 2 som förhindrar att när vp startar så drar den brine i stort sett endast genom fläktkonvektorn i stället för genom borran har inte sett den inkopplingen förut.
Mm, det var därför jag tänkteä att någon backventil skulle behövas någonstans... :)

Nåja, det verkar som att de sannolikt kopplat rätt, förutsatt att en backventil sitter där den ska.

De får komma och reda ut varför flödet blir för klent...
 
L
Om kylan kopplas som i den till höger och sitta så det inte går genom växlare och CP-VP med back mot växlaren
Sedan så kan det vara lite tufft att få runt brainen om CP-kyla är lite liten , ställ upp den på max
det går att hjälpa igång det med CP-VP för i första skedet så brainen börjar snurra , men VP är väl i drift nu , mitt går runt till matkällaren med en VVC-pump ( riktigt liten )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.