Hej!

Vi skulle behöva lite hjälp med ett ärende, där vi verkligen är noviser. Tänkte att kanske någon här arbetar med/eller har erfarenhet av det.

Vi anlitade en firma att ta hand om det mesta av vårt husbygge. Vi har fått offert på markarbete, platta på mark, stomresning och en massa annat. Vi har fått ett fast pris och skrivit kontrakt.

När de började gräva upptäcktes det att de behövde gräva lite mer än vad den geotekniska undersökningen visade och vi betalade en liten summa för arbetet och det extra makadam som behövdes fylla på.

Nu,när kommunens mätkille varit på plats och gjort en finutstakning, visar det sig att +FG (färdigt golv) är en cirka 60 cm ovanför marknivå. Vi visste ju om att det skulle behövas höjas, eftersom vår marknivå är + 7,93 och cykelvägen bredvid är + 8,35. Husets FG har satts till + 8,4 och det är så det står i bygglovet och på situationskartan eller nybyggnadskartan eller vad det nu heter.

Vår entreprenör vill nu ha ytterligare 121 000 kr för fyllnadsmassor och påstår att man inte kan förutse innan hur mycket som behövs höjas innan mätkillen varit ute på plats och satt en referenspunkt.

Som sagt, vi är helt nybörjare på ämnet, men om det står att marknivån innan grävning är + 7,93 och FG ska vara + 8,4, vet man inte redan innan att det kommer krävas en viss höjning av marknivån under plattan? Enligt finutstakningen så är det nu 73 cm till FG-nivån, från det att dom har grävt och gjort sitt markarbete.

Entreprenören har i sin offert skrivit att han ska fylla i med detta och detta och detta, men har troligtvis glömt att räkna med att huset skulle ligga lite högre. Är det nu så, för att vi var dumma/okunniga, att vi helt enkelt får svälja det och betala summan? Det känns ju orimligt att en lekman ska kunna veta hur mycket makadam, Ytong, spikar, betongpannor etc som ska användas vid ett bygge. Vi har ju gett ritningarna till entreprenören och antagit att offerten har innehållit det som krävs för att färdigställa det vi begärt. :(

Tacksam för input av er som kan.

/G
 
Har entreprenören haft tillgång till ritningarna där höjderna står så är hans sak svag. Vill du inte betala extra så vinner ni troligen om det blir en tvist. Därmed är juridiken utredd.

Du skriver att ni fått fast pris. Lite siffror på ytor och priser på grunden kan ge en indikation på om entreprenören tagit höjd för att täcka merkostnader. Om så, är han bara girig som försöker få er att betala mer. Det räcker förmodligen att ringa honom och tala om att det var ett bra försök, men vi kör väl vidare på det som står i kontraktet.

Ligger han i underkant kan det vara vettigt att behålla en bra relation genom att gå med på rimliga extrapengar. Många duktiga byggare som vill väl är usla på att driva företag. De underskattar sitt eget värde och kryper när de ombeds lämna pris. De gillar inte att göra smarta affärer. De vill tjäna sina pengar på det arbete de utför. Inte på överpriser. Då lurar ni er själva genom att krångla då ni troligen förlorar kontakten med just den person som ni i framtiden vill kunna ringa till varje gång ni tänker hitta på ngt nytt i huset.

Är det å tredje sidan lågprisbyggare av typ Eurobygg som är misstänkt billiga. Då har ni en lång uppförsbacke framför er. Troligen en evig dragkamp med nya förskott för att ngt alls skall hända. I så fall lider jag med er. Tag ledigt så mycket ni kan och var med på bygget. Läs allt ni kommer över och fråga varför inte det som de utfört ser ut som på era ritningar. Betala inget extra och lös dem från kontraktet så fort de vill därifrån när de fattat att ni inte kommer låta er mjölkas.

mvh Findus
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret!

I offerten står 492 000 kr för allt markarbete, dränering, gjutning etc. Vi ska prata med vår entreprenör imorgon och se om vi kan nå en mellanväg.

Tack!

Mvh
G
 
Oki. Priset säger inte mycket utan byggyta och några ord om förhållanden. Antar jag att byggytan är 150 m2 så blir det ca 3,3 kkr per m2. Om det inte behövde sprängas. Om allt material ingår. Golvvärme, avlopp, servis mm. Då verkar det inte orimligt för mig. Inte billigt men ungefär vad man kan förvänta sig.
En fråga. Massorna som de grävde bort för att få plats för dränering och singel under grunden. Har de använts för att höja marken och motfylla där det behövs. I så fall har entr sparat pengar på att slippa köra bort massor.

Utan att veta hur stor yta som skall fyllas är det svårt att bedöma hur mycket fyllnadsmassor som behövs för att höja från 7,9 till ca 8,1m. FG är väl färdig grund. Kallades för sockelhöjd när jag gjorde sådant sist. Om inte marken utanför huset skall vara på samma höjd som golvet, som då ligger på 8,3m är 8,1 en rimlig höjd att sikta på. Ynka 2 decimeter är ungefär så mycket matjord och lera som borde ingå i en grovplanering för anläggning av gräsmatta.

Innan mötet med er entreprenör. Ring till Ballast eller annan lokal massleverantör och fråga vad fyllnadsmassor kostar per ton (mindre än en hundring troligen, annars ripoff). Ignorera transportkostnaden. Anta att det går åt två ton per m3 färdigfyllt så ligger ni garanterat i underkant. Räkna ut hur många m2 massor för 121 kkr räcker till (gissningsvis 600m3). Fråga varför det inte går att slänta av en niåskillnad på 2 dm med massorna som finns på tomten redan. mm mm.
Allt förstås i vänligt frågande ton. Ni är ju amatörer vilket ger motparten ett extra stort ansvar att förklara för er innan ni går med på extrakostnader. Jag vet ju inte hur det ser ut på platsen. Men jag skulle satsa på att låta entr, stå för det han påstod när han skrev på kontraktet.

mvh Findus
 
Hej igen!

Ja förlåt, lätt för mig att sitta med all information :p Vår platta är 186,9 kvm. Allt ingår, dvs rörarbeten, golvvärme etc.

Det är gammal åkermark, så ingen sprängning eller annat behövdes göras. De har fraktat bort massorna, vilket ju är dumt såhär i efterhand eftersom tomten är så pass låg.

Kommunen kallar det färdigt golv, men det kanske blir sak samma eftersom vi ska ha slipad betong.

Enligt vår entreprenör har vi 80-85 cm kvar att fylla upp efter att dragit bort sitt enligt offerten ( 3x100 mm cellplast + 100 mm betong). Han vill fylla upp med 400 mm makadam och sen 4-5 lager med cellplast. Hans beräkning på 121 100 kr består av 38 000 kr för makadam inkl moms och transport, 930 kvm cellplast för 65 100 kr samt extra arbetskostnad på 18 000 kr.

Jag har bara svårt att förstå att vi ska betala för 80 cm extra fyllnad när vi har ett fast pris och det enligt ritning är klart hur högt huset ska ligga.

/G
 
Låter konstigare och konstigare. Enligt TS var marken 7,9m innan grävning. Hur kan det bli 0,6 meter höjning upp till 8,4m t färdigt golv. Betong och isolering som ingick i offerten är 0,4m Några massor har han väl räknat in i priset. Att 0,8 meter massor skulle behövas utöver det är inte rimligt. Är gropen meterdjup? Det borde han i så fall ha räknat med för att kunna dränera ner till frostfritt.

Det juridiska läget framgår av första meningen i mitt första inlägg. Fast pris är fast pris så länge det inte är uppenbart oskäligt. Har du ingen personlig anledning att försöka hålla entr, på gott humör så kan du skita i hans anspråk. Var noga med att betala i enlighet med vad ni tidigare kommit överens om. Bestrid skriftlig alla krav han har på mer pengar så länge det gäller sådant han bort kunna förutse när han lämnade sitt pris.

Låt inte tiden gå. Bestrid direkt och betala obestridigt belopp. Fördröjningar är aldrig bra.

mvh Findus
 
Om han "inte kan veta innan mätkillen satt en referenspunkt"...
Hur kan han veta att han ska gräva ur den mängd han gjort och till det djup han gjort då?

Dvs. borde han inte sagt ifrån om behovet av mätningen tidigare - tänker jag som dock är okunnig inom området.
 
Jag tror att entreprenören tar en rövare och försöker lägga sin räknemiss på er för att han anser att ni är noviser och tror att ni är lättlurade.

Jag hade bett om att få skriftligt dokument på varför de ska ha mer pengar än enligt lagd offert. Detta dokument kan ni sedan ha som underlag till vidare rådgivning hur ni ska göra.
 
Så entreprenören kör bort en massa massor och vill sen ha betalt för att höja huset?

Låter tveksamt. Som att de har gjort fel och försöker lägga över kostnaden på er.
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Efter många år i byggbranschen har jag lärt mig att det enda hållbara förhållningssättet är att skriva avtal och att hålla sig till det. Avtal skall hållas!

Har entreprenören räknat för lågt? Tråkigt för honom på samma sätt som det är roligt för honom de gånger han räknat för högt.

Eller tror du att han de gånger han räknat för högt kommer att säga här har du 121 000 kr tillbaka för vi räknade för högt?

Jag tycker synd om alla snälla och konflikträdda människor som låter sig köras med för att de vill vara vänner med allt och alla.

Agera korrekt! Finns det avtal? Finns det underlag till avtalet i form av ritningar etc? Då ska avtalet hållas. Tycker entreprenören att han ska ha mer pengar får han ha goda argument för saken och hans argument ska ha stöd i avtalet.

Jag menar inte att man ska vara ovänlig. Man kan vänligt och sakligt förklara sin syn på saken. Dock ett varningens ord: Entreprenörerna brukar vara väldigt duktiga på att argumentera för sin sak. De brukar ha långvarig övning i att lirka ur kunderna mera pengar. Ta gärna med dig någon kunnig/tuff person från bekantskapskretsen som stöd vid den här typen av diskussioner med entreprenörer. Känner du dig på väg att bli överkörd, säg att du vill tänka på saken eller diskutera med frun och återkomma. Återkom förberedd och med någon på din sida.
 
Fyll inte med makadam. 0-90 eller större mycket billigare.
 
Jag har inte läst precis allt, men om du hamnar i en sits där entreprenören vill att vi ska betala en extra delfaktura och hotar med att inte göra klart jobbet om den inte betalas, kan du betala den och informera dem skriftligen om att du "betalar under protest" eftersom du inte håller med om kostnaden. Därefter håller du god ton och ni samarbetar väl till hela bygget är klart.

När du sedan ska betala den sista fakturan, drar du av kostnaden som du inte höll med om på delfakturan och beskriver varför. Det är då upp till entreprenören att se till att motivera varför denne ska ha betalt.

Det kan hända att entreprenören blir upprörd och hotar med "inkasso", "Kronofogden" och "betalningsanmärkning". Du kan då lugnt tipsa denne om att bespara sig kostnaden för att lämna fakturan till inkasso, eftersom du bara skulle svara inkassoföretaget att du bestrider fakturan, varpå de inte kan göra något mer. Kronofogden är aldrig aktuell vid tvister, de sysslar endast med att driva in pengar när någon vägrar betala eller håller sig utan. Och en betalningsanmärkning får man endast efter beslut av just Kronofogden, så det är heller inte relevant i sammanhanget.

Entreprenören har nu som enda alternativ att vända sig till tingsrätten. Och då krävs det att entreprenören kan motivera sina krav synnerligen väl! Förlorar de får de stå för alla kostnader.

Undersök för säkerhets skull med ditt försäkringsbolag om din hemförsäkring täcker eventuella kostnader som skulle kunna uppstå för din del om du skulle förlora ett mål. Tvister om mindre summor (max ett halvt prisbasbelopp) medför inga speciella kostnader alls, så för ärenden <22000 kr är det bara att köra på. Även om du förlorar får man ingen betalningsanmärkning.
http://www.radron.se/guider/ta-tvisten-till-tinget/

Lycka till!
 
  • Gilla
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
Tack alla för era svar!

Mvh
Gisela
 
harry73
När vi byggde huset fick markentreprenören göra grunden och göra en grovplananering av trädgården
- gräva infart i en backe
- anlägga enskild avlopp
- ta bort trädstubbar
- fylla på med jord (har sandjord här)

Efter att de grävde ut grunden klagade de på att marken luta de mot huset och att de behövde höja huset och fylla på med makadam. Skulle kosta extra såklart.
Nya höjden fixade jag lätt med kommunen, men extra ville jag inte betala eftersom de fick bestämma höjden till en början och gjorde all grovplanering av tomten, så att de inte upptäckte problemet tidigare kunde bara vara deras eget ansvar.
Vi fick aldrig en faktura för extrajobbet efter vårt brev. Entreprenören var inte glad, men vi fixade med lite öl till grävkillen som sov i husvagn på tomten, och han tyckte vi var bra att göra med.
 
Alla kända kostnader för platta på mark med FG (färdig golvyta) ovan mark det är ingen svårt att räkna på, betongtjocklek.isolering flis rörgravar mm mm.Detta har man en utgångspunkt för vilket är en Fix punkt kallad FG (färdigt golv) därifrån kärnar man nedåt betong isolering flis för isoleringen samt ett bärlager, Det är vad huset kräver för att stå stabilt, men det som till kommer är det som är markens egen bärighet och beskaffenhet ,man måste kanske föra bort hundratals ton med lera eller annan icke bärande material för att huset skall kunna byggas på den plats. men detta brukar man bestämma genom en markundersökning, Entreprenören kan aldrig veta vad som göms under marken där du vill bygga,Husföretaget vet vilka massor som behövs för deras kataloghus.
Detta är en kostnad som nästan alltid diskuteras enbart för att man inte tagit höjd för dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.