Vi har tänkt att bygga hus lite halvvägs utanför Arboga i ett nytt område där nästan alla tomter kommer att gränsa till skogen. Efter många om och men bestämde vi oss för en tomt men har nu börjat tvivla på att vi valt rätt. Därför tänkte jag höra om ni har några idéer. Jag skickar med en beskrivning av tomterna, kartan är orienterad med norr uppåt. Det gröna på kartan är uppväxt tallskog som skuggar ganska bra. Tomterna på norra sidan av vägen sluttar något upp mot skogen, medan det är ganska platt på den södra sidan. I den södra skogen går ett motionsspår som är ganska välbesökt.

//Tacksam för all hjälp
 
  • tomter1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomter2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att svara på utan att ha sett den. Känns det inte bra från början kanske det inte är nån ide. Är uppuxen mellan Köping och Arboga, men kan tyvärr inte se ert område framför mig.
 
Jag tänkte väl mest i allmänna ordalag, morgonsol, kvällssol, hörntomt osv.
Hur mycket skuggar en tallskog?
Om man åker in nya infarten mot Arboga från McDonalds så ligger tomterna på höger sida strax innan man kommer in i staden.
 
En sak som förvånade mig lite var när jag köpt min tomt så hör jag(och störs nja..) av E4:an som går en bit bort. Jag tänkte aldrig på det på visningen men när man sitter själv "där" och det är tyst omkring så hörs vägen. Det kanske är samma sak hos er, den stora vägen verkar gå ganska nära?

Ifall jag förstått rätt så lyser solen nerifrån på bilden. Jag skulle nog kika på Sörbyholm 1-4 och Lundsberg gärna 4(som inte verkar vara till salu?). Får man sol på framsidan kanske vissa föredrar ha uteplats på framsidan vid infartsväg medans vissa störs av det och vill ha sol där tomt gränsar mot allmäning. Lundsberg 4 ligger också mitt i området vilket kan vara trevligt, nära till grannar(lättare att lära känna alla) samt tomt är ändå inte inträngd som vissa verkar vara(läs Oskarslund). Dessa tomter verkar också vara större än andra?
Sörbyholm skulle nog vara mitt förstahandsval.
- Stora tomter som inte är långsmala.
1 o 4 har ju ingen trafik men 2-3 har ju trafik, det kanske kan vara skönt att slippa grannens resor varje dag?

Det är ju värt att satsa på en stor tomt. Några tomter verkar små och långsmala. Det blir inte samma ute-känsla då, utan kanske liknar lite överdrivet radhuskänslan(när man ser allting grannen gör...) Å andra sidan kanske det blir en mycket trevlig gemenskap i de mera trånga områdena(runt Adolflund o Eriksholm).

Utan att ha sett området så skulle jag undvika Hålltorp.verkar lite ensligt placerat(ifall man har barn men kanske bra ifall man vill hålla sig på sin "kant" Säbylunds tomter närmast stora vägen skulle jag också undvika)

Ang. träden så är det ganska vanligt att boende rensar upp i "skogen" närmast husen så det blir lite finare. Förr eller senare kanske skogen fälls vilket iofs ger ett fult intryck men mycket sol. Det händer säkert också att ett o annat träd har försvunnit ifall just det trädet har skuggan en uteplats o dylikt....

Ett gott råd är att besöka områden tidig morgon och sen kväll. Det tar tid att lära känna tomten och veta hur solen faller under dygnet. Jag själv kommer bygga på min tomt så jag får morgonsol på sovrum och kvällssol på altan. Då måste man besöka platsen dessa tider för att få rätta känslan. Hade man inte gjort det kanske man "trott" man ville ha morgonsol på altan o kök och kvällsol mot sovrum. Hur man vill ha det måste få växa fram...
Mitt råd blir alltså,
- Tänk stor tomt.
- Biltrafik till granntomter.
- Nära till lekkamrater för barn.
- Större gemenskap om trångt(kanske..) bra eller dåligt?
- Kommer stora vägen störa?
- Tomter närmast utfart från området. Kommer alla trafik ut/in till området störa? Det är ju inte så kul att höra 20 bilar rusa ut varje morgon. De kanske man slipper ifall man bor på vissa tomter!
- Magkänslan. Ofta känner man på en tomt. Här är det mysigt och här vill jag bo. Den känslan är viktig!

..Några funderingar bara...
 
Lämpligast är väl någon av Adolfslundstomterna. Där får ni mest sol under dagen, inklusive den trevliga aftonsolen.
 
Tack för alla svar! Mycket bra tankar.

Den tomt vi valt är Adolfslund 7.
Vår tanke var dels att den ligger fint i en sluttning upp mot skogen, har sol åtminstone på dagen och kvällen, morgonsolen skyms nog av skogen till höger.
Man har dessutom bara granne på en sida.
Att det skulle bli någon radhuskänsla vet jag inte, tomten är på 2350 m2 och är 40 m bred. Vi bor idag i ett radhus med 12 m2 tomt ;)
Hursomhelst jag tänkte mest att man skulle fundera igenom det hela en gång till innan vi skriver kontrakt, bara två tomter är bokade hittills, om inget dramatiskt hänt på sistone.
 
En bra sak med den tomten är att den bara har 1 granne när nästan alla tomter har 2 eller 3 grannar. Jag vill nog ändra mitt svar lite till att det är positivt att bara ha 1 granne(jämfört med tomter som har 2 eller 3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.