Hej,

Ny på forumet, och i hemmafixande, men väldigt sugen på att lära mig.

Jag försöker ta reda på om vi har trefas indraget i lägenheten, men får inget svar från min brf.

Elskåpet i hallen ser ut enligt nedan. Kan någon bedöma om trefas är indraget? För min egen inlärnings skull: hur sett man det?

Tack på förhand!

Edit: Ser att bilderna komprimeras, säg gärna till om ni vill ha en tydligare detalj eller om jag ska skriva ut vad som står

Elskåp med säkringsmoduler och anvisningslappar, oklart om trefas är indraget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elskåp med säkringar, jordfelsbrytare och tydliga etiketter som indikerar en elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


El-skåp med mätare markerad för både 1 och 3 faser och texten "Fortum", vilket indikerar trefasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Spontant ja, ni har trefas.
Men det ju vara så illa att elektrikern har satt en 4-polig JFB och råkat märka grupp #4 på 3 olika säkringar av misstag, men sannolikheten för det är försvinnande liten.

Andra sätt att kolla på:

- Har du huvudsäkringar på mätartavlan? Brukar sitta i underkant. Räkna hur många du har och pröva att skruva ut dom en och en och se hur mycket som slockar

- Dra ut spisen, troligtvis är grupp #4 som är 16A till just spisen, där borde du hitta ett "Perilexuttag" för 3-fas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare del som gör det mer troligt att det är trefas är elmäteren som även den är av trefasutförande.
 
  • Gilla
Funcadelic
  • Laddar…
Tack för svar!

Såhär ser gruppförteckningen ut.

Dock är det så att 1 släcker spisfläkt+ugn och 2 släcker kyl och frys.

Finns någon indikation på att trefas kan vara framdraget ända till spisen? Uttaget till ugnen nu ser, i brist på rätt ord, ur som ett vanligt uttag.
Elcentral med säkerhetsregler för Växelström och en gruppöversikt för bostadens eluttag, inklusive kyl, spis och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Vanligt schuko till spisen? kan inte minnas att någonsin sett det. Annat än till inbyggnadsugn och sen tar hällen 1-2 faser.
Brukar vara antingen Norwesco för 1-fas 20A, eller Perilex för 3-fas 16A.

Norwesco:



Perilex:
CADxyU1UIAIRxHq.png
 
Skruvade ut dessa enligt instruktion. Första hände inget, andra slocknade någon lampa och sista blev det mörkt överallt och sambon ropade "Vad håller du på med?" :D

Angående spisen så är det en gasspis med elugn, kanske därför den ser ut så?

Säkringsskåp med tre utskruvade säkringsdosor och en avstängd huvudströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Skulle tro att det är pga gasspisen som du inte har ett perilexuttag. Däremot ser man tydligt i gruppförteckningen att Grp 4 är avsedd för trefasspis. Du har också tre huvudsäkringar vilket extremt starkt talar för trefas. Lite svårt att se på bilden men troligen är det grå pärla, dvs 16A säkringar.

Troligen är det inte framdraget för trefasspis utan det måste göras separat. Sannolikt har man någon gång varit förutseende och uppgraderat elstigarna och mätartavlorna till trefas men inte kopplat om i lägenheterna (då det varit omotiverat). Det låter lite konstigt att grp 2 släcker kyl/frys. Den gruppen är ju lite grövre dimensionerad för att klara just en inbyggnadsugn. Någon tidigare ägare kanske har gjort om köket och kopplat dumt.

Att dra fram trefas till spisens plats kan vara både lätt och svårt, det beror helt på hur det ser ut hos just dig.
 
Mikael_L
Har du tillgång till en multimeter med minst 450V AC mätläge så är det snabbt, lätt och ofarligt att mäta om du har trefas.
Var bara mycket noga med att mätsladdarna är istoppade i uttagen för spänningsmätning och instrumentet inställt för detta.

Sen mäter du mellan de små testhålen i propphuvarna på dina mätarsäkringar, du behöver inte ens skruva loss något. Får du 400 volt mellan två säkringar (vilka som helst) så har du garanterat trefas framdraget till mätartavla/elcentral.
 
Svårt att gissa, det kan vara en färdigbyggd normcentral som möblerats om och därför är förberedd för 3-fas grupp 4 som är 16A är reserv och därför säger det inte mer än att det finns 3st 16A som reserv.
Det syns 3st inkommande säkringar men alla verkade inte vara använda, det kan vara förberett för 3-fas och det kan vara 3-fas.
Du får mäta spänningen mellan 2st faser och se om du får 400v.
 
123abc skrev:
Det syns 3st inkommande säkringar men alla verkade inte vara använda, det kan vara förberett för 3-fas och det kan vara 3-fas.
Vad menar du med ovan fetmarkering? Är det för att jag skrev att inget hände när jag skruvade ut första säkringen? Det var en del rum som var släckta sedan innan när jag testade, kan tända fler lampor och liknande ikväll och testa igen.

Tack till er alla för era svar!

Det är således garanterat inte framdraget någon trefas till spisen, eftersom det är ett vanligt shuko där? Så det jag i så fall skulle behöva anlita en elektriker till är att dra trefas från centralen till spisen, förutsatt att trefas nu finns i lägenheten.
 
Du har trefas och eftersom det slocknade saker på två av huvudsäkringarna så används minst två faser också.

Kolla vad du har för kabel eller elrör till spisen. Om det är ett 20mm rör kan du dra in 5 st 2,5mm2 FK där och få trefas till spisen. Enklaste sättet att kolla detta är nog att skruva loss spiskontakten (om den är utanpåliggande) eller att stänga av strömmen, öppna elcentralen och kolla där.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.