Hejsan!

Jag och min sambo går i nybyggar tankar men undrar om vi kommer att ha råd. Vi tjänar ca 32000/mån tillsammans.
Har fått ett erbjudande från en hussäljare på ett pris på ca: 1,7milj för ett nyckelfärdigt hus komplett med tomt, grund och allt.
Enligt div. kalkyler som man kan göra på nätet skulle det inte kosta mer än 6000-7000 i mån att låna till detta utan kontantinsats.
Någon som byggt i denna prisklass och har koll på vad månadskostnade blir? Kommer vi att klara att bo där med våra löner?

 
Det finns ett jättebra sätt att testa om man har råd. Lägg undan så pass mycket pengar varje månad så att ni kommer upp i den kostnad som det nya boendet skulle kosta. Gärna lite mer så ni vet att ni har en marginal. Gör så i ett halvår eller mer så har ni en bra känsla för vad eran ekonomi kan klara. Som en bonus så har ni lite extra sparpengar att sätta sprätt på när ni flyttat in - det går åt.


Ett annat bra sätt är att gå till banken. Deras kalkyler brukar vara lite mer realistiska än husföretagens och mäklarnas kalkyler. Banken tittar dessutom på hela er privatekonomi. Vi här på forumet har inte fullständig insyn i eran ekonomi och det är omöjligt för oss att säga om ni kommer att ha råd eller inte (det är mycket mer än inkomsten som avgör om man har råd eller inte).
 
Tack för svaret General!

Som det ser ut nu så har vi en hyra på 6000:- och ett billån på 2000:- och det klarar vi av. Så därför blir man lite förvånad när man gör kalkyler och det inte blir dyrare att bygga nytt än att bo som vi gör.
Men vi ska prata med banken nästa vecka och höra vad dom säger om det.
 
AndyB skrev:
Så därför blir man lite förvånad när man gör kalkyler och det inte blir dyrare att bygga nytt än att bo som vi gör.
Jag blev också förvånad när jag tittade på de kalkyler som finns på nätet. Men ganska snabbt så insåg jag att de oftast: a) innehöll bara ett minimum av ammorteringar b) bara hade rörlig ränta c) drog av för ränteavdrag, trots att det är pengar som man måste ligga ute med, d) inte tog med driftskostnader. Ta och gör en egen kalkyl, och utelämna inget som du kan komma på, det är klart vettigare.

M
 
MJE skrev:
c) drog av för ränteavdrag, trots att det är pengar som man måste ligga ute med,
Man måste inte ligga ute med de pengarna. Man kan begära jämkning. ;)

I övrigt håller jag med dig MJE.
Dessutom (bara för att vara olyckskorp) så vet man inte vad som händer med skattesubventionen på räntor...
 
markis skrev:
Man måste inte ligga ute med de pengarna. Man kan begära jämkning.  ;)
Tekniska finesser, bah! Äh, ännu ett argument för varför jag borde omyndigförklaras. ;)

Faktum är som du säger så är det bra att räkna så att man klarar sig utan subventioner. Ränteavdraget är en sjysst bonus, men ingenting som man skall vara beroende av för att klara boendet. Om jag inte har helt fel för mig finns det redan diskussioner om att slopa det avdraget, och har regeringen börjat prata om en försämring så handlar det inte om den kommer utan när den kommer.

M
 
micke_011 skrev:
ähum..är det sant? jag håller helt med dig om att man inte bör räkna med räntesubventioner resten av livet, trenden har ju minst sagt varit vikande, men är det verkligen på gång nu?
Så vitt jag kommer ihåg det jag läste så fanns det en diskussion inom regeringen att inom de säg de 10 närmsta åren så skulle ränteavdraget slopas. Mycket möjligt att det inte händer, men jag skulle som sagt inte slå vad om det.

Jag vet inte hur mycket ränteavdraget för bostadslån kostar staten, men med tanke på att andelen hyresrätter har gått ned, samt att avdraget trissar upp priserna indirekt på en redan uptrissad marknad, så kan jag tänka mig att staten vill minska denna kostnad på sikt. Sedan fanns det ett argument om att slopandet av avdraget skulle vara en harmonisering gentemot resten av Europa. Har inte en blekaste aning om detta stämmer varken direkt eller indirekt, men det är ett argument som använts för att driva genom opopulära beslut innan, om man säger så.

Som sagt, om man skall bygga hus så är det nog bäst om man lyckas lägga sig på en nivå så att man långsiktigt klarar sig utan avdraget. Om det behålls så är det en jättebra bonus.

Jag kan tyvärr inte säga närmare vart jag läste detta. Jag jobbar som medieanalytiker och läser för mycket tidningar dagligen, så det är ofta jag kommer ihåg att jag läst någonting men inte kan komma på vart.

M
 
Hej

Jag är helt övertygad om att ingen regering idag kan slopa avdragsrätten för räntekostnader utan att kompensera på annat sätt. Alldeles för många väljare är alldeles för skuldsatta för att det skulle gå idag. Ingen bra valfråga med andra ord.

/Fredrik
 
Om man äter nudlar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.