Jag och min sambo har börjat fundera på att bygga hus, nu vill jag bara kolla runt lite o se om ni tror att vi kan ha råd, det är svårt att ha koll på allt.

Inga lån, vi har inga höjdarlöner men båda får ut runt 16-17000.
Vi har inga barn, men pratar om att skaffa snart. Vi har ställt oss i tomtkö på en tomt som kostar 100.000 o för VA ca, 200.000. Vi har tittat på Smålandsvillan, o de huset vi vill ha ligger på ca 1.200.000 utan tillval då om man nu vill ha det.
Men finns det nån som kan hjälpa mig o reda ut hur mycket det kommer kosta oss ungefär?
Jag är helt ny på det här o skulle behöva era tankar och idéer :)
 
Ni behöver en del sparade pengar för att komma igång. Dels för avgifter och dels för handpenning. Ta ett snack med banken så får ni säkert bäst koll på era förutsättningar.
 
Tack! :)
 
Jojx81: Jo vi har börjat spara, har en del sparat. Vi får väl göra så att vi bokar en tid med banken o kollar lite.
 
Lijnah,

på orter i Halland där du får en tomt för 100.000 finns det säkert "gamla" hus till salu för sju-nio hundra tusen.

Det kanske kan vara ett sätt att börja "huskarriären" på när man är ung och har små inkomster.

Normalt krävs en kontantinsats om 15%, och så behöver man lite "extra" också. Summa kanske 150.000 kr.

Har du lust att avslöja vilken del av Halland ni är intresserade av?
 
Norra Halland är vi intresserade av.

Jo det finns det säkert, men då är det väl massor att göra vid det huset så det kanske blir lika dyrt som att bygga nytt? Vi vet en som byggt hus där vi vill bygga, som byggde ett Smålandsvillan för 1.800 000 ca.
Jag ska erkänna att jag inte kan speciellt mycket om vad det kostar o sånt, men min sambos pappa räknade på ett ungefär hur mycket vi skulle betala i månaden om vi bygger nytt, o det var ca 14.000.

Fast tanken är inte är att vi ska bygga nu, utan kanske om 1-2 år tills vi sparat ihop en del pengar. Men jag vill bara kolla upp lite så man har lite koll :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.