Vi vill bygga i utkanten av Eskilstuna. Huset kostar 1,5 milj NF (Björklidenhus Villa Listig). Tomtkostnaden landar nog på 500.000 (inkl anslutningsavgifter). Och så markarbeten, lagfarter, pantbrev, alla övriga kostnader helt enkelt - inte mer än 500.000 väl? I så fall landar hela projektet på 2,5 milj.

Vi äger en bostadsrätt värd ca 350.000 och har inga lån på den.
Jag har fast tjänst med en lön på 27-28.000 före skatt (med förväntad god löneutveckling). Jag får således ut 19-20.000. Sambon är sjukskriven och får ut 10.000 efter skatt.

Vi har ganska nyligen kommit på tanken att bygga hus, så det finns säkerligen mycket som vi inte tänkt på?! Därför ber jag er om lite hjälp på traven! :)
 
Ni har 350 i kontantinsats alltså?

Jag skulle kört utan problem.
 
Vad säger banken om din sambos begränsade inkomst?
 
Vad banken säger vet vi inte än. Vi planerar att träffa dem efter årsskiftet. Därför kollar jag lite med er på forumet, vad er erfarenhet kan ge för svar :)
 
Har du råd med en boendekostnad om 20000:- per månad? Då har ni råd.
 
Såvitt jag kan se står priset på Björklidenhus Villa Listig som "från" 1,5 miljoner. Har ni undersökt att ni faktiskt kan få det priset med de val ni vill göra för huset? Vet ni exakt vad som ingår?
 
JLAINE skrev:
Har du råd med en boendekostnad om 20000:- per månad? Då har ni råd.

Lust att specificera den kostnaden? Alltså - vad räknar du in i den summan?
 
ordain skrev:
Såvitt jag kan se står priset på Björklidenhus Villa Listig som "från" 1,5 miljoner. Har ni undersökt att ni faktiskt kan få det priset med de val ni vill göra för huset? Vet ni exakt vad som ingår?
I standardutförande ska villan kosta 1,5 milj. Och vi har kollat upp deras standard och är helt klart nöjda med den. Så vitt vi vet kommer vi inte att göra särskilt många tillval. Men vi har ju planerat för 500.000 till övrigt, och där kanske eventuella tillval kan ingå?
 
15000:- för amortering och ränta och övriga 5000:- för el och vatten samt övriga bokostnader.
 
JLAINE skrev:
15000:- för amortering och ränta och övriga 5000:- för el och vatten samt övriga bokostnader.
Hur ser fördelningen ut mellan amortering och ränta i de där 15.000?
 
JLAINE skrev:
15000:- för amortering och ränta och övriga 5000:- för el och vatten samt övriga bokostnader.
Låter överpessimistiskt.

Tar du ett 100% lån på 2.8 mille och räntan stiger 5% till lite över 6% så har du enl handelsbankens kalkyl:
17.136 kr i boendekostnad, inkl 3000 kr driftskostnad.

Ta då deras projekt där huset går på 2.5 och dom lägger in 300 själv. Lånet hamnar på 2.2. Deras summa blir:
12.258 kr i boendekostnad, inkl 3000 kr driftkostnad.

Med 30.000 kr inkomst netto tycker jag inte det är en så farlig summa. Och nu snackar vi att räntorna har stigit över 6%. Vilket jag inte tror det kommer göra på flera år. Tills dess har dom sparat ihop en räntebuffert och kan skratta i sin villa tills räntorna går ner igen.
 
Problemet är inte din inkomst, problemet är din sambos. Tillsammans har ni inga problem att klara av dessa kostnader så länge du har jobb och är arbetsför. Men eftersom du sambo redan är sjukskriven så skulle ni få det betydligt svårare att klara av det om du blev sjukskriven eller arbetslös.

Hade ni istället haft 2 arbeten med samma inkomst så skulle ni ju ha lite större möjlighet att klara av det om den ena av er skulle få en lägre inkomst en tid.

Det är möjligt att banken skulle neka er utlåning pga av detta, men det beror helt och hållet på vilken bankman/bank ni pratar med, så kör på.
 
Hus_Tomten skrev:
Låter överpessimistiskt.

Tar du ett 100% lån på 2.8 mille och räntan stiger 5% till lite över 6% så har du enl handelsbankens kalkyl:
17.136 kr i boendekostnad, inkl 3000 kr driftskostnad.

Ta då deras projekt där huset går på 2.5 och dom lägger in 300 själv. Lånet hamnar på 2.2. Deras summa blir:
12.258 kr i boendekostnad, inkl 3000 kr driftkostnad.

Med 30.000 kr inkomst netto tycker jag inte det är en så farlig summa. Och nu snackar vi att räntorna har stigit över 6%. Vilket jag inte tror det kommer göra på flera år. Tills dess har dom sparat ihop en räntebuffert och kan skratta i sin villa tills räntorna går ner igen.
Är det amortering i de 12.258 kr då? Det verkar ju vara en djungel bara det - amortera eller inte amortera! Oavsett så är det ju en överkomlig summa - förutsatt att vår ekonomiska situation inte förändras avsevärt.
 
Gladh skrev:
Problemet är inte din inkomst, problemet är din sambos. Tillsammans har ni inga problem att klara av dessa kostnader så länge du har jobb och är arbetsför. Men eftersom du sambo redan är sjukskriven så skulle ni få det betydligt svårare att klara av det om du blev sjukskriven eller arbetslös.

Hade ni istället haft 2 arbeten med samma inkomst så skulle ni ju ha lite större möjlighet att klara av det om den ena av er skulle få en lägre inkomst en tid.

Det är möjligt att banken skulle neka er utlåning pga av detta, men det beror helt och hållet på vilken bankman/bank ni pratar med, så kör på.
Det är absolut värt en funderare. Man tänker ju inte gärna i de banorna, att man skulle bli sjuk alltså. Men man kan ju aldrig veta! Och det skulle ju bli tufft att klara sig om vi båda plötsligt vore sjukskrivna...
 
Banken vill att du amorterar och för att min uppskattning ska vara rättvis, så har jag räknat in bredband, telefoni, försäkring och allt de övriga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.