Skall självklart anlita riktig elektriker, men tänkte jag skulle förbereda med rör, etc först..

Frågan är följande:

Om jag vill ha 3st uttag i ett rum, och varje uttag skall ha 16amp från centralen,
måste jag dra 3st separata VP-rör, eller får man dra kablarna i ett och samma rör?

Förmodar att jag måste ha en apparatdosa per uttag som har 16amp?

Eller går det på något vis att få in 2st uttag i en apparatdosa, och varje uttag har 16amp?

Tacksam för svar :)
 
Dubbeluttag som går in i en dosa har väl funnits i minst 50 år.
 
OM du verkligen tänker anlita en elektriker föreslår jag att du kommer överens med denna FÖRST om vad du kan få förbereda och hur du ska göra i så fall, inte alls säkert att elektrikern godkänner dina förberedelser.

Tänker du göra installation själv är det bättre vara ärlig med detta, skriv hur du tänkt dig installationen så kan elkunniga på forumet bedöma dina kunskaper och komma med hjälp därefter
 
  • Gilla
alfista
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
OM du verkligen tänker anlita en elektriker föreslår jag att du kommer överens med denna FÖRST om vad du kan få förbereda och hur du ska göra i så fall, inte alls säkert att elektrikern godkänner dina förberedelser.

Tänker du göra installation själv är det bättre vara ärlig med detta, skriv hur du tänkt dig installationen så kan elkunniga på forumet bedöma dina kunskaper och komma med hjälp därefter
alltså jag tänkte bara förbereda med VP-rör samt apparatdosor

elektrikern har jag anlitat tidigare, och han gillar att man förbereder lite..
 
E etompau skrev:
Dubbeluttag som går in i en dosa har väl funnits i minst 50 år.
sant.. men kan man köra 2st 16-amp till ett dubbeluttag?

eller behöver det vara 1st apparatdosa per uttag/dubbeluttag för 16amp?
 
Du vill alltså ha tre stycken enkel-/dubbeluttag som vardera är avsäkrade 16A?

Ja man får dra fram en trefasgrupp och dela upp den i en kopplingsdosa för att sedan gå vidare till tre uttag, den bör även vara avsäkrad via en trepolig dvärgbrytare.
Men man bör undvika det i privata fastigheter, har du möjlighet till att dra tre separata matningar från centralen så är det bättre.


Följande bör undvikas:
Det går med tre apparatdosor och tre enkeluttag och en trefacksram men då bör/måste trefasfruppen matas via en trepolig dvärgbrytare, anledningen är att det inte ska finnas någon risk att någon i framtiden bara bryter ena säkringen och tror att alla tre blir spänningslösa.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vad ämnar du ansluta som behöver 16A?? Vanliga eluttag bör man inte säkra över 10A även om uttag är stämplat 16A. För 16 A krävs 2,5 mm2.
Det vanligaste är tvättmaskin och torktumlare samtidigt vilket bör vara på olika faser för att inte överbelasta huvudsäkring.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Dubbeluttag som går in i en dosa har väl funnits i minst 50 år.
Men inte för 2*16 A, det finns inte.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Men inte för 2*16 A, det finns inte.
Ja det stämmer att det inte har funnits något sådant uttag i 50 år, däremot finns det sedan något år tillbaka, etompau länkade till det uttaget i inlägg nr 6, det är ett dubbeluttag som är godkänt för två faser 400V 16A,
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja det stämmer att det inte har funnits något sådant uttag i 50 år, däremot finns det sedan något år tillbaka, etompau länkade till det uttaget i inlägg nr 6, det är ett dubbeluttag som är godkänt för två faser 400V 16A,
Det hade jag missat, tackar!
 
Redigerat:
för att förenkla..

BC-mining i hemmet, kräver iaf 16amp per 2xrigg

Kommer absolut kunna dra 3st separata matningar från centralen

Måste dessa ligga i 3st vp-rör, eller får elektrikerna dra i ett enda?

I annat fall får jag ta och montera in 3st apparatdosor med vp-rör till var och en..
 
N najks skrev:
Skall självklart anlita riktig elektriker, men tänkte jag skulle förbereda med rör, etc först..

Frågan är följande:

Om jag vill ha 3st uttag i ett rum, och varje uttag skall ha 16amp från centralen,
måste jag dra 3st separata VP-rör, eller får man dra kablarna i ett och samma rör?

Förmodar att jag måste ha en apparatdosa per uttag som har 16amp?

Eller går det på något vis att få in 2st uttag i en apparatdosa, och varje uttag har 16amp?

Tacksam för svar :)
Om vi utvidgar begreppen "måste" och "får" till "vad som blir en bra installation" och i begreppet "bra" inkluderar säker, överskådlig och lättanvänd så kan vi spåna vidare lite.

Det går att gå två vägar, tre enfasgrupper eller en delad trefasgrupp.
I ett bostadsutrymme skulle jag i förstaläget lägga tre enfasgrupper med varsitt rör, 16 mm. Är det långt och bökig väg till centralen kan man tänka sig en trefasgrupp, uppdelad, men med 16 A kommer 2,5 mm2 och 5*2,5 vill ha ett 20 mm rör. En delad grupp i ett bostadsutrymme skulle jag dessutom säkra av med en trepolig säkring för att undvika farliga misstag med bakspänning pga endast en eller två brutna säkringar. Nackdelen är att det blir mörkt i alla tre uttagen om ett uttag löser säkringen, kan du inte ta det så kör på treenfasgrupper-alternativet.
Om det finns någon explicit paragraf som påbjuder trepolig säkring vid delad trefasgrupp har diskuterats skärmsidesvis här, åsikterna spretar, men i ett bostadsutrymme är det definitivt på sin plats.
Nu vet vi inte om dessa uttag ska sitta inne i en bostadslägenhet eller i ett garage, verkstad eller liknande, men nästa pilsner är om det är lämpligt att säkra ett uttag 16 A i bostadsfallet. För allmänbruksuttag där det hamnar mobilladdare, dekorationsbelysning osv är det tveksamt pga av att kortslutningseffekten blir större än med 10 A, större smäll vid en kortis helt enkelt. För dedicerade uttag till en ugn tex så OK. Välj i vilket fall uttag av god kvalité, vanliga schuko har svårt att hantera hög kontiuerlig effekt under lång tid, vill gärna bli varmgång, och dåliga uttag och stickproppar gör detta problem större.

Ett tips till, prata med tänkt elmicklare innan du lägger rör och spikar igen, det är högst osäkert att en elektriker vill befatta sig med okända redan inbyggda rör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
BC-mining är inte bara oseriöst men även miljövidrigt. Från mig inga fler råd eller tips.
men det är seriöst att inte ge råd i ett forum som är skapat för att ge råd! :)
 
Hmm, lyckades göra något knas med textstorleken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.