Hej.
Jag ska försöka vara tydlig men kortfattad. Jag bor i ett lägenhetshus som byggdes på 50-60-talet och inrymmer tre lägenheter på två våningsplan, plus både källare och stort vindsutrymme.

Jag och min nya sambo är rädda för att det finns mögel i fastigheten men hyresvärden tar oss inte på allvar mer än att de ska undersöka ventilationen. Det kan ta veckor, kanske månader, innan det görs.

• Min katt och mitt exs katt utvecklade astma efter att ha flyttat in i huset. Har sett andra katter som hostar och nyser ibland som också bor i huset.
• Min sambo vaknar nästintill varje morgon med ont i halsen (skedde även innan han träffade mig)
•Jag känner mig ofta trött och har huvudvärk

•Ventilationen är stängd på grund av bålgetingar, ser dock till att dagligen få in luft i lägenheten.
•Inget synligt mögelangrepp i källare, lägenhet eller vindsutrymme (förutom svartmögel som kommer på plastringen/gallret över golvbrunnen i badrummen.

Om ni har andra teorier är ni välkomna med dem.
 
Jaga bort getingarna, öppna ventilation...
Av vilken anledning tror ni att det är mögel?
Det behövs väl även fukt om det ska bli mögel.. Ta dit en mögelhund om du vill veta säkert
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jaga bort getingarna, öppna ventilation...
Av vilken anledning tror ni att det är mögel?
Det behövs väl även fukt om det ska bli mögel.. Ta dit en mögelhund om du vill veta säkert
Hyresvärden gör just nu inget åt bålgetingarna.
Pga hur vi och katter reagerar så är vi rädda att det är något i fastigheten och då ligger mögel närmast i vår fasa.
 
H
Sitter det inte när i ventilationen så getingar inte kommer in?
Viktigt att ventilationen fungerar.
Vem har stängt av den ni eller hyresvärd?
 
Karlia
Du har ofta huvudvärk. Hur är det när du sover någon annanstans? Sambon vaknar med halsont men det gjorde han innan ni träffades. Han har flyttat in hos dig?
Ventilationen ska undersökas men ni har den avstängd.

Lite oklarheter tycker jag. Ni måste ju prova med ventilationen på, den ska ju vara på hela tiden för god luftkvalitet. Kan ni ta bort bålgetingarna själva?
 
H Hallerudsbo skrev:
Sitter det inte när i ventilationen så getingar inte kommer in?
Viktigt att ventilationen fungerar.
Vem har stängt av den ni eller hyresvärd?
Nej, det sitter inget nät i dem. Även när de var öppna fanns detta problem, plus en mängd bålgetingar var och varannan dag varpå jag stängde dem.
 
H
Problemet kan bli med att stänger man ventilationen så kan det bli fukt och mögel.
Säger hyresvärden att du stängt hans ventilation?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Problemet kan bli med att stänger man ventilationen så kan det bli fukt och mögel.
Säger hyresvärden att du stängt hans ventilation?
Hyresvärden vet om att ventilationen är stängd på grund av bålgetingar. Vi ser till att det dagligen görs genomvädring av lägenheten. Detta började även innan ventilationen stängdes.
 
BirgitS
Kan du inte öppna ventilationen och täcka för öppningen med ett glest tyg eller myggnät så att luften kommer in men inte bålgetingarna?

Hyresgästföreningen är ju bra att kontakta när man har problem som inte hyresvärden undersöker inom rimlig tid.

Det räcker inte att vädra en eller två gånger om dagen när det inte finns någon ventilation i ett rum där man sover. Att få huvudvärk och känna sig trött är normalt när man sover i ett rum utan ventilation.

Du måste kolla upp om katten blir bättre när den får bo någon annanstans.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du inte öppna ventilationen och täcka för öppningen med ett glest tyg eller myggnät så att luften kommer in men inte bålgetingarna?

Hyresgästföreningen är ju bra att kontakta när man har problem som inte hyresvärden undersöker inom rimlig tid.

Det räcker inte att vädra en eller två gånger om dagen när det inte finns någon ventilation i ett rum där man sover. Att få huvudvärk och känna sig trött är normalt när man sover i ett rum utan ventilation.

Du måste kolla upp om katten blir bättre när den får bo någon annanstans.
Nej, vi kan inte sätta upp något för att öppna ventilationen.

I sovrummet finns ingen öppning för ventilation så fönstret står öppet oftast dygnet runt.

Exets katt är bättre efter att ha flyttat ut.
 
E Emma Johnsson skrev:
Nej, vi kan inte sätta upp något för att öppna ventilationen.

I sovrummet finns ingen öppning för ventilation så fönstret står öppet oftast dygnet runt.

Exets katt är bättre efter att ha flyttat ut.
i sovrum ska det finns en friskluftsventil antingen i vägg eller fönsterkarm. Om värden är handikappad i huvudet skulle jag ta upp en fönsterventil i karmen. Fråga gärna om råd, idiotvärdar växer tyvärr på träd.
 
Vad är det för slags ventilation, är det självdrag med ventiler i vägg/murstock? Eller är det mekanisk ventilation med fläkt/fläktar?

Finns några tecken på mögel i fastigheten? Luktar det mögel till att börja med? Har besökare sagt något?

Har ni uteslutit andra problem, som t ex emissioner från byggmaterial? Kan de allergiska besvären bero på något i hushållet, som tvätt- eller sköljmedel, eller kanske rengöringsprodukter?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
i sovrum ska det finns en friskluftsventil antingen i vägg eller fönsterkarm. Om värden är handikappad i huvudet skulle jag ta upp en fönsterventil i karmen. Fråga gärna om råd, idiotvärdar växer tyvärr på träd.
Spännande. På övervåningen är 2/4 av ventilerna öppna. Vårt sovrum har tydligen varit ett kök förut men när det byggdes om så har de tydligen inte satt in någon ventilation, intressant.
 
Dax att fixa allt nu, räkna inte med värden! Forumet kommer hjälpa dig , bomba med frågor nu ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.