J
Köpte 2 st barrotade itoh-hybrid pioner för 2 år sedan. Nu slog den första blomman ut på ena pionen (minns ej vilken som planterades var), men den ser inte alls ut som förväntat.

Jag är lite osäker på vilken av pionerna det skulle vara, men varken färg eller form stämmer. Är det uppenbart fel pion, eller händer det att de första blommorna kan vara lite avvikande?

Dessa 2 beställdes:

Lorelei
https://shop.cramersblommor.com/lok...ioner/paeonia-hybr-lorelei-pion-hostleverans/

All that jazz
https://shop.cramersblommor.com/lok...oh-hybr-all-that-jazz-itoh-pion-hostleverans/


Så här ser blomman ut (gul inuti även om det syns dåligt):
En levande rosa pion mot en bakgrund av gröna blad och en vit trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En strålande rosa pion i förgrunden med gröna blad och vit spaljé i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ser ju mer ut som denna:
https://shop.cramersblommor.com/vaxter/tradgardsvaxter/perenner/paeonia-hybrid-coral-charm-pion/
 
Du har fått fel pion, någon Itoh hybrid är det absolut inte och inte heller pionen "Lorelei".

Pion ’Lorelei’ - Online Store Zetas Garden Finland

De första blommorna som slår ut är inte avvikande på pioner. Du har beställt två stycken vackra och exklusiva pioner och fått något som ser ut som en högst vanlig, alldaglig pion.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
A Abies koreana skrev:
Du har fått fel pion, någon Itoh hybrid är det absolut inte och inte heller pionen "Lorelei".

Pion ’Lorelei’ - Online Store Zetas Garden Finland

De första blommorna som slår ut är inte avvikande på pioner. Du har beställt två stycken vackra och exklusiva pioner och fått något som ser ut som en högst vanlig, alldaglig pion.
Vad tråkigt att höra, inte minst med väntetiden från plantering till blomma...

Den andra är forfarande mycket liten och lär inte blomma i år, så har fortfarande hopp om att den kan vara rätt.

Går det att se i tidigt skede på blad och stam om det är en hybrid eller inte? Har förstått att stammen ska vara tjockare och mer vedartad - men för mig ser båda nya pionerna ut precis som vår gamla örtpion.
 
Ja itoh- pioner behåller sitt bladverk till hösten (första frosten ungefär) medan vanliga örtartade pioners blad börjar vissna ner en tid efter blomningen.

Det är tyvärr inte allt för ovanligt med felleveranser av barrotade växter.

Skicka bilden till företaget du köpte pionen av.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J
Så här ser den andra ut, antar att det inte går att säga än om det är en hybrid eller örtpion?
Segt att vänta ännu ett år :crysmile:
 
  • Unga växter i solljus nära staket; gröna blad, mörk jord, rotnande växtrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag långt ifrån expert på itoh- pioner men jag tycker att bladen på den där känns mer åt itoh än vanliga örtartad.

Ang den andra tycker jag verkligen att ni ska skriva till företaget ni köpte av och visa bilden på hur den ser ut när den blommar.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
Jiji Jiji skrev:
Nu är jag långt ifrån expert på itoh- pioner men jag tycker att bladen på den där känns mer åt itoh än vanliga örtartad.

Ang den andra tycker jag verkligen att ni ska skriva till företaget ni köpte av och visa bilden på hur den ser ut när den blommar.
Ok! Tack för hjälpen.
Mailat, väntar svar.

Med tanke på hur lång tid det tar för pioner att etablera sig så blir jag mest irriterad på slösad tid - särskilt om det nu om 1-2 år visar sig att den andra också är fel.
 
J Jonobe skrev:
Ok! Tack för hjälpen.
Mailat, väntar svar.

Med tanke på hur lång tid det tar för pioner att etablera sig så blir jag mest irriterad på slösad tid - särskilt om det nu om 1-2 år visar sig att den andra också är fel.
Ja det förstår jag. Väldigt irriterande. Men den pionen ni har är också fin.
 
A Abies koreana skrev:
De första blommorna som slår ut är inte avvikande på pioner.
Svenska pionsällskapet håller inte med dig. Från deras frågor och svar på varför en pion som blommar första gången inte ser ut som på etiketten.
  • Din pion blommar för den första gången, och då kan blomman se lite annorlunda ut, kanske stämmer inte formen, eller blomman är inte lika fylld eller stor som i bilden. Om färgen är helt annan, då har du fått fel pion.
Jag tror också TS fått fel men första blomningen kan alltså se lite knas ut.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
Företaget höll med om att det var fel pion och gav pengarna åter. Vågar man beställa samma från dem igen tro? :thinking:
 
J Jonobe skrev:
Företaget höll med om att det var fel pion och gav pengarna åter. Vågar man beställa samma från dem igen tro? :thinking:
Vad bra.

Alltså, om det är företaget du länkade till har de haft lite otur på sista tiden med mina beställningar, de har dock aldrig krånglat med återbetalning.

Farmer Gracy är ett annat företag som har itoh-pioner och jag har aldrig blivit besviken på dem.
 
J
Jiji Jiji skrev:
Vad bra.

Alltså, om det är företaget du länkade till har de haft lite otur på sista tiden med mina beställningar, de har dock aldrig krånglat med återbetalning.

Farmer Gracy är ett annat företag som har itoh-pioner och jag har aldrig blivit besviken på dem.
Ja, vad synd. Alltid varit nöjd med dem annars.

Gillar Farmer gracy med, men där kostade all that jazz dubbelt så mycket.
 
J Jonobe skrev:
Gillar Farmer gracy med, men där kostade all that jazz dubbelt så mycket.
jo sant, men de har ofta rea och det är rejäla plantor man får för pengarna.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.