Fakta.
Egen brunn med en mycket gammal Grunfos Ejektorpump (!) med en stor hydrofor från 1943...
Senaste åren har pumpen gått väldigt ( väldigt) ofta o tänkt att jag troligen har för lite luft i hydroforen...skall fixa nån gång...

Men nu till det konstiga...

Ett rör lossnar på utsidan av huset, troligen efter frukost igår och började läcka fullt ut.
Efter ett par timmar kommer frugan hem och upptäcker att vi inte har nått vatten i kranarna.
Hon stänger pumpen.
Efter ytterligare 2-3 timmar sätter jag igång pumpen utan nån lycka.
(Notera att detta med tömd brunn har hänt antal gånger innan och då har det fungerat att vänta lite o sen på ett igen.)
Vi väntar över natten o nytt försök...inget tryck byggs upp.)
Jag lägger 5 timmar på felsökning, öppnar o stänger hit o dit, tömmer/fyller o kikar på allt som jag hittat här på nätet.
(Har hyfsat koll på vad jag gör även om det inte låter som det )

MEN så kikade jag på rotationsriktningen på pumpen....den går åt fel håll !
Det va 10 år sedan sista jag på pillade på elen så ingen förändring här...
Växlade 2 faser ... o vips byggdes trycket upp o nu har vi vatten..

Nån med en kvalificerad gissning ?

Anders
 
Nån som sjösatt ett aprilskämt?

En möjlig förklaring jag skulle kunna tänka mig är att pumpen pumpar åt bägge håll men är mer effektiv åt rätt håll.
 
Strömavbrott och leverantören har skiftat? Strömavbrott brukar märkas på ugnsklockan eller micron
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nån som sjösatt ett aprilskämt?

En möjlig förklaring jag skulle kunna tänka mig är att pumpen pumpar åt bägge håll men är mer effektiv åt rätt håll.
Tyvärr inget aprilskämt....
 
P Plutus skrev:
Strömavbrott och leverantören har skiftat? Strömavbrott brukar märkas på ugnsklockan eller micron
Skulle vara helt ofattbart otur att dom växlade faserna samma timmar som jag tömmde brunnen på vatten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.