Hej,

Vi köpte ett hus för några månader sedan enligt följande :

- Byggt 1969
- Träbjälklag
- Tegelfasad
- Dränering sen huset byggdes
- Huset på kulle så mindre risk för vattenansamlingar
- Huset byggt på sandbank så mindre risk för fukt.
- Ingen väggbeklädnad i källare, endast målat i vit silikatfärg
- Ca 120m2 på entréplan
- Ca 120m2 inredd källare med "öppen trappa"

Den öppna trappan går upp i hallen på entréplan, i denna hall finns det totalt 6 ingångar från rum exkl ytterdörren. När man kommer ner om trappan så finns det ett stort(ca 30 m2) vardagsrum där som man troligen skulle kunna kalla gillestuga. I detta vardagsrum har man sen tidigare lagt ett ventilerat parkettgolv där ventileringen ser ut såhär :

8i9CfZC.jpg
4Faes2g.jpg
sNTqVnp.jpg
UPtzliI.jpg

Man kan se att mattan är blåaktig på bilderna men i verkligheten ser den grön ut. Vad vi vet så är det inte mekaniskt ventilerat, däremot så finns det mekanisk ventilation dragen i hela källaren med rör. Besiktningsmannen var snabb på att skydda sig genom att säga att golvet är en riskkonstruktion trotts ventileringen.

I avgränsning till detta rum ligger ett litet förråd med klinker och silikatfärg och sen då ett lika stort vardagsrum till med klinker och silikatfärg.

Jag upplever en viss "unken" doft i det vardagsrum som man kommer ner till i källaren. Doften uppmärksammas också när man kommer ut ifrån 3 av de rum på entréplan som ligger närmst trappans slut, d.v.s där man mer eller mindre kan se direkt ner i rummet.

Jag har försökt lukta längs den ventilerade mattan som visas på bilderna men kan inte märka någon markant skillnad, snarare såfall mindre doft.

Övriga i hushållet märker inte av doften men vi vet alla hur mögel luktar och jag håller med om att detta luktar inte mögel. Det är möjligt att doften är en typisk källardoft men den reduceras markant när man går in i det andra stora rummet som vi lagt klinkers i i källaren.

Kan tillägga att vi har ett kök i angränsning till hallen, detta kök är av äldre typ som gärna drar åt sig fukt så vi har även en typisk "gammalt kök" doft men den är inte lika utbredd.

Självklart uppstår det en del frågor här :

  1. Vad är det för matta man lagt?
  2. Är det en typ av ventilerat golv som man fortfarande lägger idag?
  3. Hur effektivt är det verkligen när det saknas mekanisk ventilation?
  4. Kan vi ha ett mögel problem? Och isåfall, hur reder vi ut det?
 
Redigerat:
1, Det ser ut som någon variant av platonmatta. Det enklaste är nog att plocka bort en golvlist för att se formen på plupparna.

2, ja den läggs fortfarande

3, mindre effektivt än mekanisk men mer effektivt än att bara lägga plast direkt på golvet. Om det räcker eller inte beror på hur fuktigt det är under.

4, Om det är ett klickgolv kan det gå att ta upp brädor i ena änden för att inspektera under. Annars har jag inget bra förslag men det kanske någon annan har.

Jag skulle hellre bygga upp med granabreglar eller lägga klinker
 
i ett gammalt hus är det väl alltid en risk att lägga in trägolv i en källare. Det är nog standardsvar hur man än gör. Allt pga att man inte vet hur plattan är gjord eller isolerad.
 
Den mekaniska ventilationen i källaren - suger inte den ut luft så att frisk tilluft vandrar ner uppifrån?
 
det där är nog en rätt vanlig och helt ok konstruktion, problemet är väl om man har lämnat organiskt material mellan betongen och platonmattan, eller om man bara har tagit bort ev plastmatta och det är limrester kvar på golvet.

Lim blir förtvålat och får den där speciella källarlukten om det ligger på betong med tillskjutande fukt.

om det går så plocka upp några plank och vik undan mattan och se hur betongen ser ut
 
Oldboy skrev:
Den mekaniska ventilationen i källaren - suger inte den ut luft så att frisk tilluft vandrar ner uppifrån?
Jo precis, den suger ut luften medan ventiler lite här och där i väggarna släpper in ny(och kall) luft. Nu när det är vinter innebär det att vi gärna stänger till de där ventilerna en hel del, dock inte helt. Fläkten går dessutom endast på hastighet 1 av 5.

Det är endast i det rum med parkett som det luktar "muggit".
 
Jag vet ju hur mögel luktar men detta luktar alltså inte mögel utan snarare lite mugget hur man nu ska förklara den doften.
 
nino skrev:
det där är nog en rätt vanlig och helt ok konstruktion, problemet är väl om man har lämnat organiskt material mellan betongen och platonmattan, eller om man bara har tagit bort ev plastmatta och det är limrester kvar på golvet.

Lim blir förtvålat och får den där speciella källarlukten om det ligger på betong med tillskjutande fukt.

om det går så plocka upp några plank och vik undan mattan och se hur betongen ser ut
Jo lim e inte kul, jag får se om det går att lyfta bort golvet o se efter men efter som det finns en doft där så finns det väll också ett problem misstänker jag.

Frågan är bara hur det ska lukta om det är ett farligt problem? Mögel vet jag som sagt hur det luktar och så luktar inte detta.
 
Funderar högt...
I vår sadelkammare luktade det muggit/unket innan vi gjorde iordning den. Ouppvärmd, trägolv/spån på frigolit ovanpå fuktig och kall grund, och med fritt tillträde för möss. Jag funderade på om jag skulle bli tvungen att riva upp golvet. Medan jag gjorde det (funderade) slog jag på ett element för att få lite vettig arbetstemperatur. Efter ett par dagar med 14-18C så hade all sunkig doft försvunnit.

Om det är lite svalt så kanske en värmefläkt som blåser varmluft på golvet några dagar skulle kunna prövas bara för att se om det gör någon skillnad på lukten?

Alt 2: Går det att göra en provisorisk anslutning till ventilationen så att den drar ut luft från golvet på ena sidan och tar in rumsluft på den andra? Bara för att se om ventilation + värme under golvet tar bort lukten. (Ungefär som ett Granab el Nivellgolv.)

Det skulle hyfsat väl indikera huruvida problemet ligger i/under golvet el inte. Känns ju lite trist att bryta upp ett felfritt golv utan starka indicier.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.