Hej!

Jag hoppas jag valt rätt forumsdel annars kanske någon vänlig moderator kan flytta tråden dit den hör hemma.

Vår familj har ett tillbyggnadsprojekt på gång och skulle vilja ha lite hjälp och goda råd från de som varit i liknande situation eller har erfarenhet.

Vi bor i ett enplans kedjehus i en by i närheten av Lund i Skåne som börjar kännas lite trångt alltmedan barnen växer. Läget i en liten lugn återvändsgata (sex hus) är helt perfekt med avseende på kommunikationer, skolor/dagis och grannar så vi vill inte gärna flytta. Huset är en tegelvilla byggd i början på 60-talet.
Därför började vi fundera i banorna om en tillbyggnad av huset, och då tomten (som är på 500 kvadrat) inte medger någon utbyggnad på bredden eller längden går våra tankar på höjden.

Grannarna tvärs över gatan har en tillbyggnad (från 70-talet) på det sättet och det är precis så vi skulle vilja ha det.
Där har man bytt ut takstolarna (ändrat vinkeln) så det blir en bra höjd inomhus och gjort två sovrum och ett stort härligt allrum med öppet upp till nock. Boarean i huset är 108 kvm och tillskottet blir ca 50kvm.

Vi har fått tillåtelse av grannarna att använda det ritningsundelag som togs fram till deras utbyggnad (deras hus var exakt likadant som vårt fast spegelvänt) och det hoppas jag kunna modifiera så det kan användas till bygglovsansökan och konstruktionsritningar.

Innan sommaren hade jag sex olika byggare som var och tittade på huset, de var alla entusiastiska men i slutänden var det endast 2 som hörde av sig över huvud taget.
Vi har nu fått igång en diskussion med den ena byggaren och vill gå in i nästa fas. Där vi gör en ordentlig kalkyl över alla kostnader (vi har bara fått ett grovt pris från byggaren) för att säkerställa att vi vet vad vi ger oss in i och vad det kommer att kosta.

Så här tänker vi oss fortsättningen:
1. Ta reda på alla ”fasta kostnader” – här ingår bygglov, pantbrev, kvalitetsansvarig, ev. arkitekthjälp
2. Få en ordentlig offert från byggaren.
3. Gå igenom ekonomin med vår bankman och värdera huset (inkl. en kommande tillbyggnad).
4. Ta ett slutligt beslut om att starta projektet.
5. Söka bygglov (vi har fått ett positivt förhandsbesked från kommunen)
6. Sätta igång.

Vi skulle vilja göra det i etapper där takbytet görs ett år, för att sedan inreda året därpå för att kunna göra så stort ROT-avdrag som möjligt.
Vi måste kunna bo i huset även om det blir besvärligt under byggtiden.

Vad finns det som vi inte tänkt på eller kan göra bättre/annorlunda tycker ni?

Tack på förhand!
/Fredrik
 
Ni kanske bara glömde berätta om det, men det första man brukar göra är att kolla bestämmelserna i gällande detaljplan. Grannens hus och ert kan omfattas av olika bestämmelser, även om de ligger vid samma gata.

Ett tillskott på 50 kvm ovanpå 108 kvm bottenvåning antyder en takvinkel på 30-35 grader. Om detaljplanen så tillåter skulle jag i ert ställer försöka utöka tillskottet genom antingen brantare takvinkel eller förhöjt fasadliv. Gränskostnaden borde bli fördelaktigt låg. MEN fundera också noga igenom skuggbildningen, och visa rimliga hänsyn mot inte bara er egen tomt utan också mot omgivningen. Det lönar sig i det långa loppet.
 
Bra synpunkt ang. detaljplanen. Den är kontrollerad genom personligt besök på stadsbyggnadskontoret.

Vad gäller takvinkeln så fick jag samma förslag av den konstruktör som jag anlitat, att öka! Jag har gjort nya ritningar med 45 graders vinkel istället. Ursprungligen var vinkeln ca 40 grader.
Just skuggbildningen kommer inte att vara ett problem för vår egen del, då vår baksida med trädgård som vi vistas ofta i ligger i sydvästläge. Ökad skugga kommer det att bli för våra närmaste nordliga grannar under förmiddagen och under middagssolen. De har å andra sidan en hörntomt med stor trädgård på 3 sidor av sitt hus. Efter lunch är ordningen återställd så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.