Idag kom (äntligen) rörmokaren hem till mig och förberedde för att ansluta en toalett. När jag kom hem och fick beskåda hans verk blev jag lite fundersam.

Vi vill ha en toalett som sitter i hörnet och är vinklad diagonalt ut i rummet. Men jag tycker att anslutningen hamnade för nära den vertikala stammen. Jag mätte på min befintliga toalett, den är ca 17 cm bred från centrum. Om jag mäter från cc på förgreningsröret så är det endast ca 10 cm till stammen en bit upp.

Och varför sitter det en böj på förgreningsröret? Finns det toaletter där man kan vinkla åt vilket håll avloppet ska gå och att det i så fall är en sån jag ska använda för att komma tillräckligt långt bort från den vertikala stammen? Eller har rörmokaren gjort så att det inte går att ansluta en toalett där?

Jag kan inte mycket om det här så jag är tacksam för tips!
 
  • IMAG0118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Nej du, det där skulle jag inte gjuta igen, blir svårt att få dit en vanlig WC där, det är såklart om rörisen tänkt montera en bakåtkopplad WC (P-lås) då är det en helt annan potatis! Men har du beställt det?!

Det går att bygga om avloppet för en vanlig WC också! Men ser ut att kräva lite mer bilning.

En WC med P-lås ser ut såhär:
3194072C_1.jpg
 
Redigerat:
Vad det blir för toalett är kanske inte av största vikt för oss. I det här rummet är vi ute efter funktionen främst. Så en toalett med P-lås skulle gå att få dit menar du (antar att man köper "vanliga" avloppsrör/böjar mellan utkastet och hålet i golvet)?

Om man vill ha en toa med S-lås, vad är alternativet då? Änden på gamla gjutjärnsröret är början på en muff, är det bästa att i så fall bila in i väggen tills man är förbi muffen, såga av och sedan ansluta pp-rör med det där metallbandet (vad heter metallbandet)? Då måste jag bila upp i rummet bredvid för att komma åt att såga av, eller? Det ingick inte i planen. Eller finns det enklare sätt att få förgreningen närmare vänstra väggen?
 
Mikael_L
Men hur snyggt blir det med en bakåtriktad anslutning när toan inte står mot vägg egentligen? :x
 
Mikael_L
Om rörisen sätter y-grenen direkt på muffen mot det gamla röret och sen gör en 90° böj till den lodräta stammen då?
 
Jag skulle nog satt grenröret direkt mot gjutjärnsröret och vinklat in mot stammen sen. Men det kräver nog lite mer bilning som Krilleman skrev
 
Mikael hann före :)
 
Lordi, Mikael:
Gjutjärnsrörets centrum är ca 30 cm från "högra" väggen, att sätta y-grenen direkt där känns som att det skulle få toaletten för långt från den väggen.

Det är jag själv som har bilat men rörmokaren sa att det var tillräckligt. Är det enklaste att:
1 försöka bila upp lite mer till vänster och hoppas man kan såga av efter muffen utan att bila upp i rummet bredvid.
2 skaffa en bit rakt pp-rör
3 lossa metallbandet (vet fortfarande inte vad det heter)
4 i med raka röret i vänstra böjen
5 återanvända metallbandet för att sammanfoga det raka röret med gjutjärnsröret.

På detta sätt kanske jag kan slippa de extra böjarna efter att avloppet går upp, mellan gren och 90-böj är det 20 cm så det borde räcka för att få plats med toaletten.

Edit: muffen verkar sluta precis kant i kant med väggen, så det kanske blir enkelt att såga av ändå. Men får det enligt reglerna vara en skarv i väggen eller _måste_ den vara x antal cm från vägg? Såg även att rören var pipelife. Om jag köper rör själv, måste det vara pipelife eller kan jag gå på uponor eller liknande?

Ursäkta att jag frågar om så utförliga detaljer men den här rörmokaren har varit riktigt besvärlig att få tag på och jag orkar inte jaga en ny. Tror helt enkelt det går fortare och blir bättre om jag (som den novis jag är) gör det själv.
 
Redigerat:
Om man vrider T´et 45grader utåt, och använder befintlig 45graders för att gå rakt upp. och en bit rak 110 uppåt så man kommer 40mm över fördigt golv.
Då kommer anslutningen i golvet, och lite mer utåt, och sen en ROT stol på det.
 
corre skrev:
Om man vrider T´et 45grader utåt, och använder befintlig 45graders för att gå rakt upp. och en bit rak 110 uppåt så man kommer 40mm över fördigt golv.
Då kommer anslutningen i golvet, och lite mer utåt, och sen en ROT stol på det.
Faktiskt en intressant lösning. Men vi vill trots allt trycka in toaletten så långt in i hörnet som det går och rikta den diagonalt in i rummet. Rummet är så litet att varje kvadratdecimeter är önskvärd. Jag tror jag ska försöka bila lite till och se om jag kan lösa det själv.

Tråkigt när det blir missförstånd. Jag visste knappt om att det fanns olika lås på toaletter men tänkte naturligtvis på S-lås.

Om det skulle gå att knacka bort gamla röret i muffen, kan man sätta någon sorts gummiövergång från gjutjärnsmuff till plaströr? Eller är det en riskfylld operation att knacka bort det? Då skulle jag kunna kapa muffen lite, gå på direkt med böjen där och med lite tur få toa-anslutningen precis där jag vill. Är det muffen som ska sticka upp 40 mm eller räcker det att det är en bit rör?
 
Redigerat:
Mät lite på min lösning innan du varvar upp bilmaskinen. En ROT stol bygger inte alls mycket bakåt, och jag tror inte det handlar om mer än centimetrar totalt. Du ändå röret på högersidan att tänka på.
http://www.badrumsbutiken.se/bilder/artiklar/pdf/7856907.pdf
Ev vill du tom sidoförskjuta allt lite till vänster för att spara plats.

Annars är väl en P modell inte så fel. Bakom holken kan man ju sätta en trekantshylla så man slipper titta på rören.
 
Nja, P-lås kanske vi kan leva med. Det är trots allt tvättstugan. Lite mer svårstädat blir det men det kan vi ta.

Ska nog rita upp en silhuett av toastolen och placera ut vid olika vinklingar av rören och se hur toan kan tänkas hamna. Det blir inte alltid som man tänkt sig, men det kanske blir bra ändå.

Men när du säger att man ska vrida T-röret utåt, du menar vinkla det från väggen/hörnet? Eller in mot hörnet?

för övrigt: heter metallbanden "JET-kopplingar"? Kan ha lärt mig nåt nytt idag också i så fall. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
Krilleman
Om du kan acceptera ett P-lås så är det lättast, då kan du behålla allt som det redan är. Jag personligen är mer kräsen och skulle satt ett 110x45º gren rakt i JET-kopplingen (ja den heter så!) och vinklat upp med en 45º böj (alt 30+30 för att komma lite längre ut om det får plats) . Då kommer du lite mera till vänster om den lodräta stammen med anslutningen. Och om inte annat bler det mer korrekt med 45º än 88,5º grenrör! Men det kräver mer bilning, med andra ord mer jobb.

Knacka bort röret i muffen och montera en gummibussning är en sista utväg, inget jag rekomenderar då "skon" som ofta är blyad kan gå sönder då du slår bort röret... Vilket medför ännu mer bilning!
 
krilleman_215 skrev:
Om du kan acceptera ett P-lås så är det lättast, då kan du behålla allt som det redan är. Jag personligen är mer kräsen och skulle satt ett 110x45º gren rakt i JET-kopplingen (ja den heter så!) och vinklat upp med en 45º böj (alt 30+30 för att komma lite längre ut om det får plats) . Då kommer du lite mera till vänster om den lodräta stammen med anslutningen. Och om inte annat bler det mer korrekt med 45º än 88,5º grenrör! Men det kräver mer bilning, med andra ord mer jobb.

Knacka bort röret i muffen och montera en gummibussning är en sista utväg, inget jag rekomenderar då "skon" som ofta är blyad kan gå sönder då du slår bort röret... Vilket medför ännu mer bilning!
Tack krilleman (och alla andra) för att ni tar er tid med mina frågor. Dock förstår jag inte riktigt vad du menar med att det skulle bli mer bilning om jag sätter grenen direkt i jet-kopplingen istället för böjen som sitter där nu. Eller menade du att jag skulle bila bort och kapa gjutjärnsröret efter muffen och sätta JET + grenrör i det nya kapsnittet?
 
Krilleman
Nej, jag menade att om du byter ut 88,5º grenet till ett 45º gren upp till toan och monterade det rakt i den befintliga JET-kopplingen, då måste du sätta en 45º böj plus lite andra böjar (inga 90º böjar är tillåtna) i grenet för att komma i sidled till den lodräta stammen. Det ser inte ut att passa utan bilning, men för att veta det finns det bara ett sätt... Att prova!

Alternativet är fortfarande att behålla det som det är och montera en WC med P-lås.

Hoppas jag förklarar så du förstår!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.