Tja
Har spenderat dagen med att riva ett golv under en dåligt snickrad tillbyggnad som blivit fuktskadad. Planen var att riva väggarna ut till vindpappen också och ersätta med ny isolering, men när golvet var rivet fick jag äntligen chans att kolla väggkonstruktionen ordentligt. Luftspalt saknas, liksom vindpapp... isoleringen ligger alltså dikt an mot fasaden.

Stugan är en isolerad, men kallställd, stuga som står på plint med ~40-50cm frigång. Utrymmet jag rev idag var en tillbyggnad med glasfiber + masonit i botten. Detta var fuktskadat, men regelverket har klarat sig bra (phu). Nu är jag villrådig hur jag ska göra med väggarna samt vad som "gäller" till blindbotten.

Vi kommer inte att nyttja stugan på vinterhalvåret och den kommer att vara kallställd. Frågan är vad tusan jag ska ha isolering i väggarna till? Eftersom vindspalt saknas och jag inte kommer att ge mig på fasaden (i år i alla fall) är frågan om stugan inte mår bäst av att vara utan isolering?

Jag trycker i isolering i golvet i alla fall... känns dumt att inte göra det när bjälklaget ändå är öppet. Där tänkte jag använda asfaltsboard upphängd på tryckt och isolering rakt ovanpå med spont som ovangolv. Ingen plast, ingen papp. Är det ok?

En sak till. Under stugan är det bara jord. Jorden var fuktig och det växte färska rötter väldigt ytligt i området jag stog i. Grävde bort ca 10cm. Är det en bra idé att lägga på en åldersbeständ plast ovanpå jorden?. Det känns naket som det är nu.

Ska komplettera med dräneringsslang på "ovansidan" av huset, men det måste jag ha hjälp med... :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.