J
Kan just nyss konstatera att motorskyddet löst på vår Nibe fighter 1210 från 2002. Den här gången händer följande när jag återställer skyddet och startar pumpen: punpmodulen står och vibrerar/skakar lite lätt och sen löser motorskyddet ut igen efter ett par sekunder. Är det någon här som kan komma med några kloka tipps hur jag skulle kunna gå vidare i min felsökning?
 
Kolla om alla 3 st mätarsäkringarna i elmätarskåpet är hela, om någon smält av, byt till ny.
Jag vet inte om en värmepump(det är en värmepump du menar) ens skakar om en fas skulle saknas, pga avsmält säkring. Kolla även säkringarna för värmepumpen om hela.
 
J
Det är en bergvärmepump. Alla säkringar är hela.
 
Kan vara problem med motorskydd eller kontaktor. Man bör kontrollera detta innan man dömer ut kompressorn.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
J
Tycker att det är märkligt att motorskyddet löser efter 3-5 sekunder direkt efter att jag sätter pumpens strömställare i läge 1. Innan har det gåt ca två minuter innan kompressorn drar i gång efter en avstängning.
Tycker alltså att kompressorn borde starta innan motorskyddet löser vilket jag är tveksam till om den gör baserat på tidigare erfarenhet.
 
J
Nu pillade jag lite på kontaktorerna, i spänningslöst tillstånd. tror att ett av dom klibbat. Pumpen och kompressorn gick ingång och nu återstår att se om den funkar i sina till och frislag av kompressor? Någon som har tipps på åtgärd av klibbande kontaktorer?
 
A
Byt kontaktor
 
J
J Jönas skrev:
Någon som har tipps på åtgärd av klibbande kontaktorer?
Som Luxaren säger byt , finns ingen genväg nu när du hittat något , om den bråkar så kan kompressorn ,
( inverter om det finns ) få stryk , inte bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.