Vi ska köpa ett fritidshus som vi ska göra om till åretruntboende. Det som finns idag är sommarvatten, egen borrad brunn med godkänt vatten, ingen riktig värmekälla, vattenburna element, kommunalt avlopp och vatten. Det som behöver göras är följande:

tilläggsisolera, golv, väggar och tak
bergvärme
fönsterbyte
tillbyggnad i tillbyggnad skall bergvärmepumpen, tvättstugan och badrummet vara.
bygglov
omdragning VVS
takbyte
golvbyte
omdragning el
byte av fasad
iordningställande av inglasat uterum
nytt kök
nytt badrum


Vad jag undrar är i vilken ordning vi ska börja, vi får tillgång till stugan i mitten av november och har kvar det gamla huset till sista december. Så snälla hjälp mig stapla i vilken ordning jag ska börja
 
Hmm..vad kommer att vara kvar?
 
Glöm att hinna den listan på 6 veckor.... :)
1. vad är viktigast?
2. ta det lugnt och bo in er till våren....
 
inga förslag alltså?
 
Låter som att det är billigare att bygga helt nytt..

Mitten av nov till dec, året efter eller?
Annats blir det nog slitigt att bo i röran så länge...
 
På de 6 veckorna skulle jag letat efter småfel å sett till så allt funkade inför vintern. Sen skulle jag planerat in ett takbyte under vintern då det (lite beroende på var i landet stugan är) är minst risk för regn, snö är lätt att sopa bort.

Men skall du isolera taket så kanske det skall vänta.....
 
Passa på och ring Arga snickaren redan nu.
 
Hur mycket ska ni göra själva och hur mycket ska ni anlita folk till?

Jag själv hade valt att i första hand prioritera det som krävs för att ni ska kunna leva ett normalt liv, och inte bo i ett byggdamm under 10 år. Sedan hade jag prioriterat det som har stor ekonomisk påverkan och/eller påverkar fastighetens stomme. Sist sådant som är trevligt.

Har ni någon braskamin eller liknande? Skaffa isåfall en massa ved för att hålla ner värmekostnaden, byt fönsterlisterna, köp en begagnad tvättmaskin på blocket och ställ i badrummet (om det nu finns något), skaffa en duschkabin om fuktspärren är dålig och bo in er under vintern och känn efter hur ni vill ha det och lär känna huset.

Överväg att köpa en byggbod på blocket så att ni kan få fungerande dusch/bad/tvätt under vintern om det saknas. En sådan kan också vara trevlig att ha då ni gör större ombyggnader senare, och ni kan alltid sälja den vidare när ni har byggt klart.
 
Jag har gjort liknande, funkar bra om man tycker det är kul att hålla på och klarar av att bo spartansk en period... Jag förutsätter att du planerar att bara fixa det nödvändigaste tills ni flyttar in

Mitt fokus var att få till köket, en toa samt vardagsrummet. Behövde byta all el + vvs. Hade 6 veckor på mig att få till detta. Hade en gammal dusch i källaren som vi kunde använda (ingång utifrån)

Efter 6 veckor var köket klart, all el och vvs på nedervåningen på plats, en ny toa i ett fd skafferi, och vardagsrummet var fixat. Vi bodde sen i vardagsrummet medan jag jobbade vidare på kvällar och helger.

Första året jobbade jag mycket. Fick till 2 sovrum, hallar, nytt badrum i ett fd sovrum, renoverad fasad, renoverade fönster, stor veranda, stödmurar i trädgården mm.

Nu har vi bott här i ganska exakt 7 år. Efter första året kom min dotter, så då gick tempot ned en del. Håller för tillfället på med en andra mindre utbyggnad av huset, vilket är skitkul.
 
raveper skrev:
Passa på och ring Arga snickaren redan nu.
¨

Har funderat på det men tror inte jag skulle uppskatta att framställas som ett rikspucko i TV
 
Avbytaren skrev:
¨

Har funderat på det men tror inte jag skulle uppskatta att framställas som ett rikspucko i TV
Då väntar vi några år och ser hur det blir.
 
det kan vi göra
 
viktigaste:

tvätt o duschmöjligheter (duschkabin är ett utmärkt val så länge tills nytt badrum byggs)
matlagningsmöjligheter (vänta med o riva ut om det fungerar tills våren/sommaren)
uppvärmningsmöjlighet (kamin är ett utmärkt val så länge, samt köpa varma tofflor)

har ni barn? om ej då kan ni bo spartanskare utan samma krav på tvätt, dusch, värme osv :)

men de 3 tycker jag är de viktigaste, resten kan man fixa under tiden.

annan fråga har ni budget för att göra allt på en gång (låna/besparingar) så ni inte måste vänta lön till lön så man kan bygga undan o inte behöva fundera över pengarna i slutet av månaden.
 
vi har budget för att göra allt på en gång
 
Har ni budget för att göra allt själva eller ta in folk? Det kommer i vilket fall som helst ta tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.