Fick hem min maskin dagen innan julafton, då satt det en gammal platt/oval handske på maskinen.
Testade funktionerna hos säljaren, här hemma har jag europahandskar.
När jag bytte handske noterade jag inte att en blå tråd var var fas och inte nolla i maskinen.
Startade sågen och förstod ganska direkt att det var något galet med faserna då den gick sakta, stängde av och gjorde läxan med att se hur kabelns andra ände var kopplad.
En svart tråd och gul/grön gick till schassit, blå, brun och svart var faser.
När jag kopplade spänning på de tre senare kunde jag köra hyvel i två hastigheter men vare sig såg eller fräs ville starta ( de går på samma strömbrytare, läge 1 till såg och 2 till fräs.

Vad kan det vara för fel?
 
Bilder på kopplingarna kanske kan hjälpa att göra det tydligare. Låter ju som du endera bränt de andra motorerna eller råkat lossa någon ledare?
 
Och bilder på motorernas märkplattor.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Och bilder på motorernas märkplattor.
Fick inte med mig bilderna på motorerna, sitter gott inbyggda. Börjar med detta
 
  • Öppet elskåp med kontaktorer, kablar och elektriska komponenter. Oorganiserad kabeldragning. Potentiellt underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med exponerade trådar och kontakter. Kabelhärvor på golvet. Elarbeten eller reparationer kan vara igång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elektriskt skåp med kablar, kontaktorer, och anslutningsplintar; personens hand syns; installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön maskin med knappar, strömbrytare och kontakter i en verkstad, dammigt, industriellt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Gary Lyckell Gary Lyckell skrev:
Fick inte med mig bilderna på motorerna, sitter gott inbyggda. Börjar med detta
Testa vrida på den inringade.
 
  • Elkontrollpanel med öppet lock, exponerade elektriska kontakter och ledningar, potentiell fara, behov av fackmannamässig hantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälpen, nu funkar allt som det skall!
 
  • Gilla
Jutte84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.