Hej,

Renoverar lägenheten som är byggd på mitten av 70-talet. Plastmattan i köket är fastklistrat med något gult klister. Vet att det förekommer asbestfibrer i svartlim men detta är betong och något gult klister som blir kvar efter att mattan rivs. Någon som vet vad det är för något? Kan jag fortsätta rivningen eller behöver hela skiten saneras?
 
  • Golv med borttaget linoleum som exponerar betongunderlaget och rester av lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är orolig så ta prover. Det är inget ett forum kan svara på med hjälp av en rätt dålig bild :D

MEN..... det är knappast asbets.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte ut en liknande plastmatta i vårat hus, byggt -75. Då skickades en bit på analys där det visade sig att det fanns asbest i själva mattan, inte i limmet. Om det går att se med ett tränat öga vet jag inte.
 
Tog några bättre bilder nu. Svårt att se, men vad är oddsen på att det är byggt med asbest om man säger så :crysmile:
 
  • Skadat vitt kakelgolv med lösa plattor och synlig underlayment, omgivet av byggdamm och en bortsprättad del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt slitet golv med rester av riven vägg eller isolering, nära husfot och dörrtröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsavfall på golv med trasiga vita plattor, misstänkt innehållande asbest, nära vägg och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, bilder ger ingenting egentligen, men nu är du ju snart klar med jobbet och damm ska ju behandlas även om det inte är asbest i det som hälsovådligt så det är bara börja våttorka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.