Så här är läget.. Vi har rivit upp buskarna mot grannarna (grannarna på baksidan hade satt tuja som ni ser) och eftersom vi har använt en minigrävare och kört traktor på tomten så har gräsmattan slitits upp.

Detta gjorde absolut inget då vi ändå tänkt lägga om gräsmattan, fixa med bättre lut från huset och även bli av med ojämnheterna som var förut och ALL jädra ogräs, typ  20% gräs :)

Så här ser det ut för tillfället:
http://www.soptunnan.com/g001.jpg
http://www.soptunnan.com/g002.jpg

Nu är undran hur vi ska göra för att fortsätta. Vi vill jämna till tomten, fixa ett bättre lut och inte ha så himla mycket ogräs..

Min första tanke var att köra en jordfräs över hela tomten och räfsa upp allt för att bli av med gräs och ogräs för att bara ha jord kvar och sedan fylla upp med en 5cm ny fräsch jord också och så gräs som man håller efter.

Styvfar sa att han hade bara jämnat till ojämnheterna och sedan slängt på ny jord ovanpå allt, sedan vet jag inte om han hade tänkt låta gamla gräset växa igenom eller även så nytt ovanpå, vi snackar om 5cm ny jord.

Vad tycker ni? Jag har absolut ingen aning om vad som är bäst och det finns förmodligen tusen bättre sätt än dessa två? :)
 
Inga tips? Håller på att riva uterummet nu så snart är det dags att ta tag i gräsmatteproblemet..
 
C
Mot ogräset torde det iofs räcka med att börja klippa och sköta om gräset ordentligt.
En gräsmatta fungerar enligt principen att gräset är så växtkraftigt att det konkurrerar ut det mesta av ogräset.
Om du skall jämna ut så se till att du fyller på med rätt sorts jord (sandblandad) och att det packas lagom hårt.
Att inte lägga på mer än att du kan låta gräset växa igenom torde vara det smidigaste så här på sommaren. Du kan ju lägga på i flera omgångar om det behövs. Så eller rullgräs tar sin lilla tid innan det blir gräsmatta av det.
 
Detb beror som sagt på vad du anser som ogräs.

Är klöver ogräs då räcker det inte att klippa. Klövern växer så lågt att den blir kvar.
Går du efter min definition dvs allt grönt är skönt, minus tistlar och annat otrevligt då så duger det gott med gräsklippare för att fixa till det hela.

Naturligtvis i kombo med jord för att fixa gropar och sänkor
 
C
mats_o skrev:
Är klöver ogräs då räcker det inte att klippa. Klövern växer så lågt att den blir kvar.
Klippa funkar inte mot klöver, men väl annan skötsel. Om klövern tar över så beror det på att gräset inte får tillräckligt med näring enligt de lärde och behandlas alltså med gödsling.

På bilderna ser det dock ut som om det mesta av ogräset i det här fallet är "ängsblomster" som trivs när gräset är högt. En lie är nog en bra början :D
 
Hmm

Nog har vi gödslat men klövern trivs lika fint för det men mig gör det inget, den är grön och skön för bara fötter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.