Man ska ju inte stänga in material mellan två täta skikt, vilket leder till den intressanta situationen badrum, där man normalt har ångspärren på inomhus-sidan om isoleringen runt om hela huset och sedan tätskiktet inne i själva badrummet.

Läste i Bygg-AMA (kan varit annan bransch-regel, och var för ett bra tag sedan) att man skulle lösa detta genom att byta ut ångspärren just vid badrummet mot vindskydd, typ Windy.

Hur har ni som bygger gjort i den här situationen? Är det någon som har gjort så, eller kör ni på med dubbla tätskikt och hoppas det går bra?
Eller på något annat vis?
 
Ska inte säga detta till 100%, men vad jag läst mig till, så ska det räcka att tätskiktet i badrummet är tätare (mindre genomsläpplig) än vad ångspärren är i ytterväggen. På så vis så kan det eventuella vatten ta sig åt ett håll.

Vet dock inte om jag är rätt ute, så någon badrumssnickare får gärna kommentera.
Mvh
Thomas
 
Fast är inte vanlig ångspärrsplast är lika tät som normala tätskiktssystem för våtrum?

Nog måste det här forumet vara fullt med folk som byggt badrum i sina nybyggen, är det ingen som vågar säga hur de valt att göra :)?

Det är alltså inte det superrätta svaret jag undrar över, utan hur man vanligtvis väljer att göra.
Misstänker nämligen att det här är ett sådant område där det finns en teoretiskt lösning som få använder...
Dvs att de flesta kör på med tätskiktet i badrummet och låter ångspärren i ytterväggen vara kvar.
 
i mitt hus skar jag bort byggplasten på ytterväggen innan jag satte skivor i badrummet.

Har även hört att en del bara skär några långa snitt i plasten och låter den sitta kvar.
 
Tack för svar!
Tar gärna emot fler för att få en bild av vad som är brukligt...
 
Vanligastt är att göra som daugaard ovan.
 
Tackar!
 
Kommer nog själv att göra som Bygg-AMA rekommenderade, ersätta ångspärren med Windy i ytterväggarna till badrummet och ansluta övrig ångspärr till tätskiktet i badrummet på lämpligt vis.

Övernitisk privatbyggare, jajamensan! Har jag nu lagt ner en massa tid och dyr T-tejp på att få ångspärren tät så känns det så fel att öppna upp den.
 
Du får gärna uppdatera med hur du har löst det när du kommit så långt.
 
Det ska jag, men det kommer att dröja :). Badrummet ligger längst ned på prioriterat-listan och det går inte så snabbt när man bygger själv.
Just nu så har jag plastat hela tillbyggnaden, eftersom jag räknar med att vi kommer att flytta in innan vi fixar nya badrummet.
 
Synd - jag förstår nämligen inte hur det skall gå till i praktiken men kommer till det momenten om ett par månader.
 
  • Gilla
Noobe
  • Laddar…
Så här hade jag i alla fall tänkt det i teorin:

tätskikt.png

Dvs jag tänkte klämma fast plasten mellan reglar och våtrumskivorna.
I den mindre prydliga verkligheten så blir det väl som vanligt också en del Tacoflex-tejp och motsvarande lim för ångspärr som jag köpte på samma ställe (befestigungsfuchs.de, Tacoflex är samma tejp som dyra svenska T-flex men till en tredjedel av priset).

 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
precis sådär gjorde jag förutom att jag hade ingen windy + satte osb bakom våtrumsskivan!

Varför ska man sätta windy där ? finns det nån bra anledning som inte jag kan se?
 
Hm, det var så det stod i branschreglerna jag läste. När jag tänker efter så är det nog overkill om man verkligen ser till att ansluta ångspärren till tätskiktet i badrummet.

Annars (om man inte ansluter till tätskiktet) är väl tänket att förhindra området utan plast från att bli en helöppning i ångspärren, det kommer ju fortfarande in fuktig inomhusluft från sidan, från rummen bredvid badrummet. Eftersom windyn är mer öppen än ångspärr (men mer sluten än inget alls) så kan fortfarande ev fukt instängd mellan tätskikt och windy kan ventilera genom windyn.

Om jag ska motivera windyn trots att jag ansluter plasten till tätskiktet (en motivering som är en ren efterhandskonstruktion :) ) så är det att jag som privatbyggare bygger långsamt och det kan ta ett tag mellan öppnandet av ångspärren och att tätskiktet appliceras. Eftersom vi vid det laget kommer att ha flyttat in i övriga rum och det kommer att vara uppvärmt så är det för att ge visst skydd mot kondens i mellantiden.
Hade samma problem när jag tilläggsisolerade tvättstugan, jag blev tvungen att riva ner en omgång isolering som hann bli genomblöt innan jag stängt till och målat med våtrumsfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.