Hej!
Jag har ett gammalt hus 1 1/2 plan, i grunden är yttermåtten 10,2 m och 7,5 m brett. Bakom huset står en en utbyggnad som är enplan. Den är 15 m och 6 m bred och är sammanfogad så att längden på gamla huset (9,4 m) sammanfogas med 9,4 m i det nya huset. Hoppas ni förstår vad jag menar. Bredden i ena delen är alltså 6+7,5 m och i andra delen är det 5 m som inte är sammanfogad med gamla byggnaden. Man ser det gamla huset framifrån och ser utbyggnaden, dvs 5 m som kommer ut bakom huset.

Vi ska bygga om och placera fönster och har kommit fram till att i gamla delen placera 2 fönster fram, 4 fönster på vardera kortsida där två är på övervån och två på nedervåning. Där har vi klarhet i hur vi vill ha fönstren. Likaså i utbyggnadens kortsidor där vi placerar två fönster på vardera kortsida. Men långsidan är ett bekymmer. Det som man ser framifrån kommer att ha en altandörr och ett fönster. Men baksidan är vårt dilemma.

Hur ska vi placera fönstren för att det ska se snyggt ut. Vi har 6 st fönster att fördela på 15 m långa huset. Har ni förslag på hur vi ska tänka i proportion för att det ska se snyggt ut.

Utbyggnaden kommer att bestå av ett stort rum, 7 m långt där det är utgång till altan, ett rum som är drygt 5 m brett och ett som är 3 m brett.

Jag förstår om min fråga är konstig och mina förklaringar kanske är otydliga. Men jag tar tacksamt tips på tankesätt för att få placeringen snygg...

/Generellt
 
I
Det beror alldeles på vad du vill åstadkomma; en symmetrisk fasad eller en fasad som kan vara osymetrisk, men balanseras av träd i trädgården för att förvilla bort osymmetrin eller balanseras genom att placera ut öppningar (som inte behöver vara lika stora) osymmetriskt på fasaden.

Enklast är att göra en momentberäkning på fasaden. Man kan nämligen göra en osymetrisk fasad balanserad genom att välja olikstora fönstergluggar så att ett stort fönster vägs upp av två mindre exempelvis.

Tänk dig varje fasad som en yta. Multiplicera längd x bredd. Dela ytan i två delar genom att rita in en mittlinje (även på höjden, men om vi börjar med den vertikala centrumlinjen så blir gången följande). Mät avståndet från mittlinjen längs den matematiska x-axeln till en centrisk linje i varje öppning i fasaden. Multiplicera varje öppnings bredd och höjd. Tag det förra måttet ggr. ytan och du har en vikt (tänk dig en balansvåg med öppningar som tyngd i vågsskålen) som balanseras av den halva ytan på andra sidan mittlinjen för hela fasaden. Sen gör du samma sak med andra halvan, men istället för att jämföra med den halva ytan på andra sidan mittlinjen, jämför du med öppningsytornas sammanlagda moment. Då får du ett mått på balansen. Är momenten lika stora på båda sidor om mittlinjen har du balans. Annars kan du få balans genom att flytta ett fönster (öka/minska momentarmen), göra det större eller mindre eller på annat sätt förändra det sammanlagda momentet på båda sidor om mittllinjen tills balans är uppnådd.

Sedan är det bara att göra samma sak med samma fasad, men då med avseende på den horisontella mittlinjen.

Kanske svårt att förstå, men det är så arkitekterna gör för att hitta balansen i fasaderna.
_____________________
Byggaren
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Tack Byggaren för svar. Jag tror att vi ska hålla oss till en symmetrisk placering, vi får mäta, räkna och fundera och kanske anlita en arkitekt.

//Generellt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.