ni som har gjort egna anläggningar ... var det svårt? ä ni nöjda med effekten? ???
 
Hörde talas om en "förståsigpåare" som skarvade ihop en massa gammla element som han konkade upp på södertaket. Hurvida det fungerade eller ej fick jag aldrig reda på....
 
Jag har inte byggt komponenterna till mitt solsystem. Däremot så har jag byggt och monterat ihop solfångarsystemet själv, ca 10 m2 lesol självbygge. Jag eldar i normalfallet inte på sommaren.
Jag är nöjd med effektiviteten på min solanläggning. Men detta beror nog till stor del på att jag har en liten elvvb som spetsar mitt vv om jag inte eldar, och om inte solen orkar värma tillräckligt.
Det tråkiga med solfångare är att dom fungerar dåligt när inte solen lyser på dom.
Men om man kan stå ut med det, och betraktar dom som ett tillskott, så tycker jag att solfångare är bra att ha.
På sommaren vid vackert väder och rätt ihopkopplat system finns värme och vv i överflöd.

 
vad kostade detta självbygge ungefär ???
 
Om jag inte missminner mig helt, så har jag för mig att jag fick betala ca 22-23 tusen när jag köpte mitt solfångarsystem. Då fick jag bidrag på 7000:- tror jag. Så i runda slängar kostade det mig ca 15000:-.
Det här var väl för en 3-4 år sedan. Priserna på nya grejor kanske har stigit tills nu, möjligtvis verkningsgraden också.
 
Vet att det har börjat smyga sig in leverantörer av Asien tillverkade vacuum solfångare som enligt "svävande" utsago ligger pris/kvm likvärdigt med färdig byggda högpresterande plansolfångare... 8)

Håller på å forskar i detta emellanåt men inte hittat mycke substans i det hela än.

DET är en bra investering om man kan hitta en sån leverantör !
 
jag var på g med solfongare för ett tag sedan och jag satt o kollade lite priser, jag vet i allafall att man kan tjäna etpar tusen genom att bara köpa en plattvärmeväxlare på annat företag en dom som sälger solfongare..
 
jag har instalerat vakumrörs solfångare i somras 14m2 sen däs har den producerat värme varje dag nu på vintern väldigt lite men ändå, på sommaren däremot så slipper jag elda då tar solfångaren över o veden blir som komplement.....
 
Er ved at installere solfångere i vort hus. Et thermosol anläg som jeg installerer selv. Det er med vacumrör och beholder med komplet automatik och koster i Danmark 26000 en gros. Från det kan trækkes bidraget. Har du golvvarme i huset kan det brukes effektivt om vinteren også.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.