hej vårt hus har sättningar det ska troligen pålas 6m till fast morän
är det någon som har erfarenhet och prisuppgift huset är 1 plan med källare från 1939 ca 80 kvm :-/
 
pisa skrev:
hej vårt hus har sättningar det ska troligen pålas 6m till fast morän
är det någon som har erfarenhet och prisuppgift huset är 1 plan med källare från 1939 ca 80 kvm :-/
1939!
Vad har hänt som har fått huset att börja röra på sig?
Har marken dränerats?
 
" har ni erfarenhet av pålning"...

Låter som en desperat Houswife! ;)

Gagga
 
en gammalsättning som fått ny fart efter en utgrävning vid stopp i avloppen...är trolig orsak...desperat jA verkligen!
 
Nu har jag setat och läst trådar om sättningar här då jag upptäckt lite gamla igenkletade sprickor och skit på vårt hus och läst pisa's alla trådar.. så ursäkta att jag drar upp den här gamla tråden..
vi ville ha huset för allting skulle vara i sin ordning enligt objektbeskrivningen ,mäklaren ,säljaren ,frågeställningslistan och det som man med ögat kunde se.när man teknar anticimex ingår en besiktning.bra tänkte vi men det var visst skillnad på besiktning o besiktning vår gäller ej som överlåtelse besiktning fick jag sedan höra .ändå frågade jag besiktaren om allt, inklusive hur han uppfattade källaren och allt såg bra ut sa han.huset har nytt tak inklusive allt,nya vitvaror treglasfönster mexitegel fjärrvärmeosv.bara lite tapetsering o finputs tillsvidare tänkte vi...vi kan göra mycket själv men påla kan vi inte ,så vi skulle ALDRIG ha köpt det om vi haft anledning att misstänka detta.mycket kan man få ta i ett gammalt hus men ska man behöva tro att ett hus som aldrig rört på sig(enl.säljaren) med undantag för småsprickor i teglet o yttertrappen ska pålas för 400000????????när priset var högt pga bra standard och budgivning man tror väll på en gubbe som bott i huset hela livet ,att han inte vill lura ungdommar. borde skämmas!ifrågasatte anticimex fick till svar att besiktaren var kunnig inom husgrunder och på eget initiativ gorde en lite grundligare besiktning för att va juste,men det är inget han behöver stå för.
Men jag läser att fasaden är mexisten och huset är från 39. Så att huset är från 39 betyder ju inte att man kan räkna med att det satt klart sig sedan 1939. Mexistenen är väl från 70-talet antagligen. En vanlig mexisten som dom ser ut när man satt dit dem i efterhand,med bruk på två sidor av 4 väger ungefär 2,6 kg, och på en långsida på ett vanligt småhus kan vikten bli uppåt 5 ton enligt mina beräkningar, det kan alltså handla om 10-20 tons last av stenen på huset, beroende på storlek.

Så.. är det en dum tanke att pisa kanske kunde ha tagit bort det fula mexiteglet , (som antagligen påsatt utanpå träfasaden med bara lockbrädan bortplockad, och ser för jävligt ut på ett hus från 39), och satt upp en fin träfasad istället för att påla upp för en halv miljon??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.