I
Jag har en liten Hobby 460 svarv, köpt på 90-talet.
1401087845.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(lånad bild)
När jag behövde en ny rem kollade jag Claes O, de sålde samma svarv och hade remmar, 180 kr för en rem, och det var för 20 år sedan. Jag gick då till Micro, ( borta sedan länge ), köpte en multirib rem och skar ut remmar ur den.https://www.mekanika.se/produkt/rem/fr-4pk698
Det var historiebiten.

Nu skulle jag köpa rem igen, kunde inte hitta den på Claes O, tänkte får väl göra som sist då, Biltema hade inte den men Autoexperten hade för 165 kr. http://www.gatesautocat.com/article/4PK698 Så det blev 41 kr st för remmarna.
Vad jag vill ha sagt, har ni en svarv med de mini remskivorna, byt inte skivor för att det inte finns remmar, köp ett multirib och splitta.
Har ni ingen svarv, köp en, det är skitskoj att leka med och faktiskt nyttig också ibland.
http://www.blocket.se/jonkoping/Metallsvarv_56726360.htm
verkar vara ett bra köp. Bättre än min, synd det är så långt.
Sen är ju en hobbysvarv inget annat, en riktig liten finmek.svarv är ju bättre men brukar kosta betydligt mer.
 
  • Gilla
Metalltiger och 1 till
  • Laddar…
Jag har en gammal Solberga skolsvarv som jag köpte billigt på blocket.... jag har målat den och utrustat den med varvtalsstyrning via en gammal frekevensomriktare...att putsa upp och greja till är som bekant i många fall roligare än att sedan använda ;)

2014-10-21 22.06.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lydiahanke och 2 till
  • Laddar…
Åh, jag som letar just liten metallsvarv :) Fast någon Meec kommer det aldrig bli...
 
I
Fina grejen, men en träsvarv. Ja kan man svarva i trä så är det säkert roligt det med. Jag hade en luna som jag skänkte till Lions efter att nästan slagit ihjäl mig.
Kanske inte så snällt skänka den då, men jag förstod att det inte var svarven det var fel på utan handhavandet, jag vågade i alla fall inte med den mer, utan köpte en metallsvarv i stället, det går ju att svarva i trä med en sådan med även om det inte är samma känsla.
Frekvensomvandlare har jag också som jag tänkte koppla in på trefasuttaget så jag kan använda den till borrmaskinen också.
 
I
phl skrev:
Åh, jag som letar just liten metallsvarv :) Fast någon Meec kommer det aldrig bli...
Varför så kräsen? Ska du hålla på med high-tech?:rolleyes:
 
I
johanfa,
En stålhållare på ett koordinatbord på bedden så skulle kanske t.o.m jag våga använda den.
 
ion skrev:
Varför så kräsen? Ska du hålla på med high-tech?:rolleyes:
För att jag är sådan :) Sedan återstår det ju att se hur många tusenlappar som hinner läggas på hög innan suget blir akut.
 
Klart man har en liten svarv, hur skulle man klara sig utan?:) Min är en Emco compact 5, använder den mest till att svarva möbelbeslag, typ lådknoppar och annat. Men den är bra att ha till mycket den lilla svarven.

Just svarvar går det att göra klipp på blocket, gick en dundersnygg Myford ML7 för ett tag sedan för 7000. Jag betalade 3000 för min, sen har jag köpt leksaker till den för några 1000 till.

Här är min in action när jag svarvar växelspak.

DSC_1060.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_1062.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Metalltiger och 1 till
  • Laddar…
I
Emco har ju ett gott rykte. Gillar även stålhållaren av proffsmodell, är det original?
 
Ja det är orginal. Kostar en förmögenhet att uppgradera med orginaldelar i efterhand men min svarv var väldigt komplett med extrautrustning (stålhållaren ex ingick inte i svarvens grundpaket när det begav sig) när jag köpte den.

Det som är bra med tex Emco är att det fortfarande går att få tag på de flesta reservdelarna trots att maskinen har 30 år på nacken.
 
Myfordsvarvarna går ju ibland för vettiga pengar, dock har jag inte lagt 10kkr på hyllan för ändamålet än :( Själv har jag sneglat en del just på Myford ML7 och Emcos Compact-svarvar. Finns även en del intressanta mindre tyska svarvar i Tyskland, typ Weilig men de brukar dra igång lite mycket i pengar.
 
Har haft turen att ha både bänksvarvar (Lorch & Blomkvist) och snälla mekaniker som låtit oss
icke-mekaniker efter en "lärlingsperiod" själva köra maskinerna (om man städade efter sig!!).
Tillvänjningseffekten är betydande så en Meec-svarv är sista utvägen då men att börja öva
på duger dom säkert bra till och att göra detaljer som inte kräver riktigt noggranna mått.

Letade i många år efter en skaplig svarv men tog till slut och jobbade så mycket extra att det
räckte till en Proxxon PD400. En lättviktare som inte tar några större bitar men den går att
flytta mellan våningar utan större besvär. Tyst och fixar det mesta i gängstigningar är värt en
del för mig som mest gör prototyper och reservdelar till bil, cykel och fotopinaler.
På några år har egentillverkade reservdelar betalat en bra del av priset.


Till vänster tätning till renoverad frihjulsbody Shimano XTR
I mitten delar till 3D skrivarhuvud (hotend)
Till höger monteringsfläns för mikrovågshuvud till parabolantenn
(två delar med krymppassning, en i ugnen en i frysen, kräver dock måttnoggrannhet)
 
  • Svarv-II.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarv-III.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Proxxonmaskinen har jag helt missat. Priset antyder ju att det kan vara en maskin som är snäppet över kinaprylarna.
 
phl skrev:
Proxxonmaskinen har jag helt missat. Priset antyder ju att det kan vara en maskin som är snäppet över kinaprylarna.
Jag fick också ett större habegär. Gruppköp? :D
 
Blir inte billigt om du slänger med lite tillbehör... för de pengarna kan man plocka upp en ganska komplett ML7:a eller Super 7. De tar dock lite mer plats men fortfarande inte SÅ mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.