Vi behöver skräddarsy en frigga för att passa till vår trädgård.

Här är grundidéerna:
Förhållandevis långsmal
Inga fönster på baksidan - finns högt plank där
Litet högt placerat fönster på vänster sida - mot grannens insyn
Ingång på framsidan=långsidan, fönster
Stort fönster på höger sida - vätter mot trädgård

Vi har tittat på Jabo´s funkisstuga som grundidé.

Feed-back, någon?
 
Hejsan,

Jag och frun har tittat på samma stuga, tycker funkis stugan är sjukt snygg.
Har i stor samma funderingar som er, att bygga i lösvirke och på gjuten platta.

Skulle vara en del värt att kunna dra in vatten och avlopp för vår del, även om stugan i första hand är tänkt att fungera som snickarverkstad och hobbyrum. Vi kommer att placera vår nära tomtgräns (allmäning bakom) och behålla idéen med små fönster.
Dörren har vi redan hittat på COOP.

En tanke dock, taket kanske bör luta åt "andra hållet", trist när all snö t.ex. rasar ner framför dörren.


Mvh Jante
 
Jag håller på med en 4,4x3,4. Taklutning 7 grader cirka, 3 meter på bortre gaveln och 2,2 ungefär på entresidan. Fönster åt vänster och fönsterparti på bortre gaveln. Simpel konstruktion med ett modernt intryck. Får duga som gästhus och "ölstuga" :)
 
  • brygghuset6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag rekommenderar dig att skicka en offert förfrågan till olika byggvaruhus i din närhet.

Vi har utgått från JABO, FUNKIS och sedan sammanställt en förfrågan, bäst pris gav Hornbach och Byggmax, ca 17 500 inkl i dörr, isolerat golv, 2 st fönster, plint, bjälkskor, ytpapp mm. Jag kommer att plocka lita från båda och då blir det ca 1500 billigare, vilket kommer att läggas på isolerad dörr och bättre fönster..

Den traditionella bygghandlaren tog 24 000 för samma offert....

Hoppas på att bygga klart på en vecka..
 
Jag har ritat en liknade åt mina svärföräldrar som jag ska bygga i sommar. PM över mail så kan jag skickar över dom ritningarna om du vill se.
 
Jag såg nu att det ska komma en bok, mitten på maj, heter 15 kvadrat o handlar om friggar. 15 svenska ariktektkontor ger sina bilder av hur friggarna ska växa till 15 kvadrat, mycket skjutdörrar o platta tak, tydligen.
 
Jag håller med om taklutningen...det jag funderade på var om huset ser "nättare" ut om taket lutar "mot en...att det blir luftigare?
 
Mikael_L skrev:
Om det är fler än jag som undrade vad jabo funkisstuga var och ser ut som, så har jag letat upp den (tror det är den som menas):
Jupp :)

//Jante
 
Tjacko, tyckte friggan din såg fin ut!

Har ni funderat på f'ärgsättning och takbeläggning (heter det då?)?

Vi funderar på tegeltak och en gröngrå färg som smälter in mot grönskan i trädgården.

Dessa glaspartier och skjutdörrar börde göra bygget ganska dyrt? Vad har ni hittat för priser? Jag hade alls inte nån tanke på stora glasparter. När jag ser era skisser fattar jag att man får en ganska fin länk mellan huset och trädgården med glasparti. Det blir ju inte bara frigga utan lite av ett uterum också.

Nu har jag best'ällt boken om friggedesign - lovar att recensera så fort den dimper ner i brevlådan.
 
Pesco
Tackar, jo den kommer nog målas med järnvitriol. Det är lite grönaktigt i början men blir sedan grått och smälter naturigt in i naturen tycker jag. Takbeklädninden kommer bli plåt för oss, då friggan ska stå på gotland och nästan alla har plåttak där inkl huvudbyggnade så kommer vi använda det till friggan också.
Falu svartfärg är annars snyggt tycker jag

Matreal förutom plåt, fönsterdörrar och fönster har jag fått offert på 24000:- Sedan har jag säkert missat några småsaker. Men allt som allt räknar jag med att klara det på 40000:- Vi använder liggande innomhus råspont på alla väggar och tak (så det blir ett himla spikande)
 
Råspont är fint...låter som att sponten, vitriolen oh plåttaket kommer passa in i det karga gotländska samhället.

Själv ska jag matcha 30-tals småhusbebyggelse...kommer nog ta en blek grågrön färg, som dels matchar huset, del smälter in mot grönskan bakom. Oj då, där upprepade jag mig.

Det jag ställer mig lite tveksam till är hur pass bra glaspartier fungerar vintertid - hur bra deras isoleringsförmåga är. Jag får läsa på.

Kostnaderna låter ju helt ok, prisvärt med tanke på hur fint hus ni får.
 
Pesco skrev:
Råspont är fint...låter som att sponten, vitriolen oh plåttaket kommer passa in i det karga gotländska samhället.

Själv ska jag matcha 30-tals småhusbebyggelse...kommer nog ta en blek grågrön färg, som dels matchar huset, del smälter in mot grönskan bakom. Oj då, där upprepade jag mig.

Det jag ställer mig lite tveksam till är hur pass bra glaspartier fungerar vintertid - hur bra deras isoleringsförmåga är. Jag får läsa på.

Kostnaderna låter ju helt ok, prisvärt med tanke på hur fint hus ni får.
Glaspartier är ju bara en fråga om det är isolerglas av någorlunda kvalitet. Jag har på huset 11m glasvägg med dörrar och inget kallras eller liknade.
Till friggan (som jag gjort) är det bara 10cm issolering och den är inte vinterbonad även om det går att använda den kortare perioder även under vintern. Så jag kommer satsa på billigare fönsterparier som oftast också har sämre u-värden. Men att ha treglas superduper fönster och sedan bara 10cm isso i väggarna så blir det ju inge bättre i alla fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.