Hej,

har läst i några trådar att folk ska försöka få sin bank att gå med på att relatera deras boränta till styrräntan...dvs att den rörliga räntan ska ligga x% över riksbankens reporänta...
Någon har tom skrivit att de har en sån överenskommelse med sin bank..

Nu undrar jag (har nämligen träffat 5 banker men fått beskedet att det inte går)... är ngn här som har sådana räntevillkor? Isf vilken bank och ort?
 
Ska jag tolka tystnaden som att ingen här har ett sådant låneavtal?
 
Jag har ett sådant avtal med Varberg Sparbank, det var tom deras förslag.
 
Jag tror det är svårt att få till ett sådant avtal idag, det var betydligt lättare för några år sedan. Idag är alla banker rädda för vad som skall hända. Exempelvis SEB höjde med 0,5 % för att hantera förlusterna som banken gör i baltikum. Om man då hade fått ett avtal att binda mot styrräntan så skulle de inte kunna göra så.

Men om du lyckas så hör av dig med vilken bank och vilken person du pratade med, så skall de se att de får många nya kunder :)

- M
 
Gladh skrev:
Jag tror det är svårt att få till ett sådant avtal idag, det var betydligt lättare för några år sedan. Idag är alla banker rädda för vad som skall hända. Exempelvis SEB höjde med 0,5 % för att hantera förlusterna som banken gör i baltikum. Om man då hade fått ett avtal att binda mot styrräntan så skulle de inte kunna göra så.

Men om du lyckas så hör av dig med vilken bank och vilken person du pratade med, så skall de se att de får många nya kunder :)
Nu höjde nog inte SEB för att hantera förlusterna i baltikum direkt, utan de höjde för att marknaden justerat upp räntorna till svenska banker något, på grund av rädsla för bland annat förluster i baltikum. Hårfin skillnad kan tyckas.

Men, du har rätt i att det i dagsläget nog är svårt att få en ränta bunden till reporäntan. För att förstå varför kan man läsa:

http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/om_interbankmarknaden_stibor_ted_spread
 
du kommer sannolikt inte att kunna få din ränta bunden till reproräntan, då denna inte diskonterar för risk i lån mellan banker. Du kan däremot sannolikt få räntan bunden till "STIBOR" (STockholm Interbank Offered Rate). Har du låg belåning (under 50%) bör du kunna få stibor+0,5 till 0,7%. Fråga många banker och säg att du kräver att få det. Det tar bort möjligheten för dem att "skruva" räntan, dvs höja din låneränta mer än deras inlåningsränta ökar.
 
ordain skrev:
Nu höjde nog inte SEB för att hantera förlusterna i baltikum direkt, utan de höjde för att marknaden justerat upp räntorna till svenska banker något, på grund av rädsla för bland annat förluster i baltikum. Hårfin skillnad kan tyckas.
Det var just den anledningen som lämnades från SEB på nyheterna när man diskuterade varför SEB höjde mer än alla. Justeringen (0,25 %) till de svenska räntorna skedde någon vecka innan riksbanken höjde sin ränta och höjningen med 0,5% skedde någon vecka efter riksbankens höjning...

- M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.