Hej

Det talas ju alltid om vikten av att ångspärren är helt tät (t.ex vid rörgenomföringar och dylikt) och det låter ju vettigt rent teoretiskt. Men är det ngn som verkligen kan säga att man haft problem då ångspärren inte varit helt tät ? Skulle vara intressant hur dessa problem yttrat sig, mögel ? Det jag vill komma fram till är ju hur mycket energi man skall lägga ner på att få ångspärren helt tät, alltså är det bara ett akademiskt problem eller finns det i verkligheten? Givetvis förutsätter jag att ångspärren är tät i all väsentlighet, men att det kan finnas glipor vid rör etc.

Klein
 
För att få ett bra svar på frågan så måste du avgöra hur viktigt du tycker det är med isolering och energibesparing.(uppvärmningsenergi och inte arbets/tejpenergi :) ..)
Ju mer värmeläckage du har desto mindre betydelsefull blir spärrens täthet.
Som ett sidospår så bör det påpekas att dålig tätet i vindsbjälklag håller på att bli nästa fuktfälla. Nu när folk slänger ut oljepannan och tilläggsisolerar sina kallvindar.

Personligen är jag av övertygelsen att du inte får några större bekymmer med en för tät spärr nu, men att täta en dåligt spärr när/om du ska tilläggsisolerar senare blir ett h-vete...
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Hej

Om man antar att man har en välventilerad vind, spelar det då någon större roll om det läcker upp lite fuktig inomhusluft? Sen har jag iochförsig läst en avhandling (från KTH tror jag) där det ifrågasetts om man verkligen skall ventilera kallvindarna så mycket som är standard. Man menade att det takfotsventilationen skulle minskas och att det skulle räcka med väggventiler. Problemet med takfotsventilation/nockventilation menade man var att det kommer in för mycket fuktig uteluft.

Vad jag försöker komma fram till är om teori och praktik är i synk så att säga. Givetvis så bör ångspärren vara helt tät rent teoretiskt men spelar mindre läckage någon roll i praktiken.

Klein
 
Nja.. Jag har sett bilder på hur det ser ut när det varit otät..

Vid "hålet" tex spik efter en tavla eller likande så blir det alldeles svart i isoleringen. Antar att det är fukt & partiklar kanske till & med mögel som har gjort att det blivit så. Det verkar som om att just runt hålet så blir det koncentrerat med just fukt.

Sen om det blir så stora mängder att det blir skador vill jag inte uttala mig om.. Beror nog på hur man har det med inomhus ventilationen, man ska ju ha lite lågtryck inomhus.. eller balanserad till & från luft.
 
Re klein

Teori och praktiken ligger helt i synk. Dock så är finns det ingen given väg som du kan välja utan det hänger på avvägningen mellan uppvärmning, isoleringstjocklek och användning. Det är det som är grundproblematiken.
Sekelskiftshusen hade i regel inte några fuktproblem, för de var otäta och oisolerade med dagens mått och ägarna hade obegränsat med energi. Idag kan vi inte använda de metoderna för våra krav är annorlunda utan måste ha tätare konstruktioner. Nu hamna jag lite utanför ämnet men ändå.
Normalt sett så klarar du dig med en hel del hål och skador bara för att spillvärmen torkar upp det lilla som kommer igenom. Problemet är då vad som händer när du eller någon annan förändrar förutsättningarna. Så svaret på frågan blir både ett ja det spelar en j*kla roll och nej det behöver inte gör det. Allt beror på omständigheterna.
 
Man brukar Tejpa alla skarvar med ålderbeständig tejp. Tydligen så råder det lite delade meningar om dess förträfflighet..

Tydligen så är inte limmet i Tejpen ålderbeständig.. Så man undrar ju lite nyttan utav det hela..
 
Jag var inte direkt så noga med ångspärren när jag skar hål för spottlightshinkarna, tejpade någorlunda med den åldersbeständiga varianten men inte 100% tätt.

En bekant som är proffessionell hobbysnickare sa att han ALDRIG använder ångspärr, helt onödigt enligt hans åsikt, han menade på att man inte ska överdriva och bygga svintätt, bättre att det luftas ordentligt, men samtidigt givetvis inte elda åt kråkorna utan isolera väl. Rätt eller fel ? Vad vet jag, men han har inga problem med mögel i vare sig hus eller stuga samt övriga projekt han varit involverad i.

Just runt hinkarna i taket borde det rimligtvis inte bli några fukt problem pga värmestrålningen, men vi får väl se om 10 år :/
Det är ju inte direkt så att jag drar på full smet i x antal dagar i sträck och sedan snabbt kallställer rummet, då möjligtvis kan det bli kondens i dom. Det är min egen amatörmässiga åsikt.

Har monterat 5 av 25 planerade på övervåningen, så jag får väl återkomma när det går åt h-vete :)
 
V skrev:
kleinNågon som vet vad man limmar den åldringsbeständiga plasten med? Byggkillen på bygghandeln som hade jobbat som snickare var inne på tejp. Jag har hört talats om mineralbaserat lim men har inget namn.
Butyllim och butylremsor har jag för mig användes vid något bygge av passivhus. Själv har jag provat att dra en sträng av utefogen (klibbig som fan och torkar aldrig) från Byggmax innan man sätter häftklammer mitt över strängen där det behövs.
 
V skrev:
klein
Är det inte det här dokumentet du avser? [länk] Det står också om begränsning av ventilationen på SPs andra takfuktdokument [länk]
Någon som vet vad man limmar den åldringsbeständiga plasten med? Byggkillen på bygghandeln som hade jobbat som snickare var inne på tejp. Jag har hört talats om mineralbaserat lim men har inget namn.
Jo, det är det dokumentet jag menade (hade för mig att det var KTH men jag hade fel).

/Klein
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.