Hej

Har stora funderingar på att köpa en "buskröjare som det kallas" från Husqvarna.
Har någon testat Husqvarna 324 rx?
Var nere här om dan hos en handlare och och kände på den. mer erfarenhet än så har jag inte, nån annan som kan bistå med lite info som har en kanske?
 
Har redan läst det där testet =)
Jo vet att Sthil är en bra konkurent, men är inbiten husqvarna ägare på annat. så en husqvarnablir det, vet inte vilken bara.
 
Jo jag vet hur det är att fastna för vissa märken. Känns tryggt att fortsätta på inslagen väg helt enkelt. Jag kan som sagt inte råda dig om specifika HVA modeller, men köp inte för stort. Innan jag köpte en ny fs130 tittade jag på bättre beggade lite större maskiner. Idag är jag glad att jag inte köpte en större och tyngre maskin. Även den relativt lilla fs130 är ju stark som en oxe och fyller mina krav mer än väl (10% vedartad vegitation typ syrenhäckar, 90% högt gräs och ännu högre vass)
 
Vad ska användningsområdet vara?

Personligen köper jag hellre lite för stark än att riskera att stå med en för klen maskin.

Men vad man ska göra med maskinen är ju ganska avgörande för vad man väljer.
Ska du bara klippa gräs i trädgården så är det nog inga som hellst problem.
 
Jag ska i princip bara klippa gräs hemma på tomten, men jag ser framtida behov när vi flyttar till hus från radhus. men samtidigt är de mycke pengar tycker ja. skulle egentligen räcka med en hva för 2000:- men har beslutsångest
 
P
Vad är det för fel på en 327rd? Den är billigare, delad rigg, etc etc
Vi har haft den i 3-4år och inga problem. Har använt både röj och sågklinga + grässnöre
Använder en grövre lina än orginal och det är inga problem
Men vad är det för villa? En normal "förortsvilla" tror jag inte behöver denna.
Vi har 3500kvm "på landet" med träd/sly/gräs.. Här är den mer lagom
Men vi har faktiskt skaffat en 18V Ryobi trimmer för dom där gånger man vill ta gräset vi trallen/trappen och lite i kanten.. Den funkar faktiskt över förväntan. Kanske lite klen tråd kanske..

Just det varför inte en 122LD grästrimmer? Alltså en ren grästrimmer? 1995kr enligt
Husqvarna
http://www.husqvarna.com/se/products/trimmers/122ld/
 
Redigerat:
Är det enbart en villaträdgård så varför inte en eldriven, vilket jag har vid bostadshuset och 25år gammal? Vår Stihlmaskin i den storleken du funderar på använder jag enbart i fritidshuset och då är det både på tomtens 2000m2 med trimmer huvud men också på ca 2-3ha runt omkring som jag får röja och hålla ordning på med en hel del sly av hassel, asp, samt björnbärs revor och då med slyklinga men också sågklinga. Så för enbart villabruk känns det inte motiverat med en sådan maskin.
 
Redigerat:
Näh vet att den maskinen jag har kollat på är lite väl över mitt anvädningsområde.
Men jag vill ha riktiga grejer som håller, med 4taktsmotorn behöver man inte gasa lite mycke eftersom den är jämnstark på hela varvtalsregistert vilket gör att den inte låter mycke, går biligt och det finns kraft om det behövs. är mest less på den jävla sladdtrimmern vi har nu. sladden blir så skitig när man klipper när det är blöt. sen är det en honda motor i trimmer med oljetråg vilket gör att det blir en väldigt lång livslängd. det går även att sätta på slyklinga och sågklinga vilket jag ser som väldigt positivt för de priset.
 
Om vi antar att maskinen ifråga tillstorlek är jämförbar med en FS130 så kan jag säga att den är tämligen hopplös på en vanlig normalskött villatomt. Gräs runt träd, längs kanter etc är bara jobbigt att köra med en så stor maskin OCH man kapar bort en massa annat också som någon tycker ska vara kvar..... På landet röjer jag 100kvm hög vass, 80-100m dike med meterhögt gräs etc, där är en så stor maskin perfekt.

Här hemma kör jag en annan Stihlig maskin, med sladd.... Lagom sa Bull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.