Hej

Jag hoppas att jag inte upprepar andra trådar med min fråga, jag har letat men inte hittat någon tråd som passar min fråga riktigt. Vi (min man mest) håller på att bygga badrum i källaren. Vi har i grunden betonghålsten och sedan en glasfiberklädd gipsskiva utanpå det i själva duschutrymmet. ( Arbetet med bastun och duschen har stått stilla en ganska lång tid och vi hann sätta upp kartongklädd våtrumsgips innan de nyta reglerna kom men jag har tvingat min stackars man att riva ner dem och byta till de nya)

Nu funderar vi över vilket slags tätskiktssystem vi ska välja innan kaklet ska på. Vi har bara tänkt sätta tätskikt i själva duschen (väggarna). Självklart har vi tänkt välja ett som är godkänt av BKR men tänkte höra om det råd och tips på hur man ska tänka, om någon kan rekommendera något som är "lätt" att sätta upp. Om jag har förstått det rätt är det enklare med dem man rollar på än dem som finns på rulle, men att det är säkrare eller lättare att få dem på rulle täta.

Om någon har ett råd eller tips tar jag tacksamt emot det.

/Carina
 
Personligen tycker jag att tätskikt på rulle är att föredra. Det är lätt, tätt och går fort.
Nackdelen med det systemet i ert fall, där ytan är begränsad, är att det blir dyra kvadratmeter eftersom ni troligtvis måste köpa en hel rulle tätduk.
 
Lip har ell som skall appliceras med roller, relativt lätt. Dock är torktiden för att uppnå godkänd mångd ganska lång. Vårt badrum på ca 10kvm tog ca 4 dagar att tätskikta med rätt mängder enligt nya bkr.
 
Vi har kollat lite på Casco Wetstop, det kan man köpa på femmetersrullar så då blir ju svinnet inte så förfärligt.

Wetstopen kan man sätta upp med antingen multifix (samma som till kakelplattorna sedan fattar jag det som), Aquastop; Cascos rollade tätskikt (som i sig, det vill säga enbart aquastop, inte är godkänt av BKR) eller Newstart som är ett lim.

Vi tycker att det verkar enklast med mulitfixen. Limmet och det rollade tätksiktet ser kletigare ut och jag tänker att det är lättare att justera om man använder fix.

Korrigerar också: vi ska ha fuktspärr på golvet också i duschen inte bara väggar som jag skrev först.

/Carina
 
Jag har precis satt upp wetstop i mitt badrum och det funkade klockrent. Jag använde mig av newstart och tyckte inte det var kladdigt, tvärtom så är det bara att rolla ut limmet och sedan "tapetsera" fast duken, mycket enkelt och bra. Inga problem att efterjustera. Då är det mer kladdigt att blanda fix tycker jag iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.