Jag har sedan länge haft sol-värme i vår villa. Jag har kopplat en extra plattvärmeväxlare mellan glykolvattnet fr fångarna och därmed växlat in botten tankvattnet (750 lit) till tanktoppen. Därmed kan jag köra solvarmt vatten förbi tanken och direkt ut på elementen. Det då tanken kan vara 60-70 grader från natten uppvärmning medan solvärmen "bara" då ger 40-50 grader till elementen. Detta en klar solig dag redan i mitten av Februari månad. Med ca 4-5 timmar med direkt solvärme en sådan dag, sparar man ju värmen i tanken samtidigt, varvid den behöver värmas mindre följande natt.
Nu vill jag naturligtvis koppla fjärrvärmens sekundärsida (min varma sida) till tankvolymen, med en enklare (billigare) plattvärmeväxlare. Frågan är har någon tidigare kopplat fjärrvärmen till en sol-tank, i så fall hur??.
Tekniskt borde det gå, Jag hat under ca 20 års tid medverkat till ca 600 villasolvärme här nere i sydost, (via Svenska Solgruppen) så det borde finnas10 000-tals husägare med detta problem...(denna möjligheten).
Men hur villiga är fjärrvärmebolaget att medverka i en bra lösning??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.