Jag har en 4 hk Suzuki utombordare som inte har någon tomgång. Strax under halvgas är det lägsta man kan hålla för att den inte skall dö. Blandningsskruven påverkar inte resultatet. Jag tycker att det skriker förgasare om felet, men förgasaren är urblåst med tryckluft och har legat isärplockad i bensin över natten. Det var efter denna behandling som jag alls kunde få igång motorn. Finns det något annat som kan ge detta symtom? Jag tror att motorn är från sen 80-tal eller tidigt 90-tal.

Erik
 
Hade samma fenomen på min motor, tyckte att allt såg bra ut. Men bytte i alla fall ut tändstiftet, och sen har den gått som en klocka.
 
Vår gamla 2-takts Tomos hade dessa problem och på den är det vanliga brytarspetsar. Avståndet på dessa hade minskat till 0,1mm och lite justering av dem så fungerar den bra igen. Men som skrivits tidigare kolla även tändstiftet, kan räcka med att rengöra det och justera avståndet, alternativt ett byte.
 
Tack. Den är nog för ny för att ha brytarspetsar, men ett nytt tändstift är enkelt att prova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.