Hej!

Letade lite i tidigare trådar men hittade inget som riktigt passade:

Vi skall köpa ett massagebadkar till hösten och har en massa broschyrer hemma, alla tillverkare skriver ju hur bra just deras badkar är men jag har hittills inte hittat någon någorlunda opartisk jämförelse mellan exempelvis:

Material: sanitetsakryl, gjutmarmor för-och nackdelar
Godstjocklek: vad är bra
Ljudnivåer
Automatisk rengöring: för/nackdelar
Massageverkan: skall man satsa på starkare pump

Alltså en massa praktiska grejer som är svåra att veta i förväg. Har någon badat i en massa olika och kommit fram till vad som är bra att tänka på innan man köper?

/ama
 
Jag har tittat lite, men inte så noga ännu, men har insett att just ljudnivån är något som måste undersökas noggrant. Ett kar vi tittade på fanns uppställt med vatten och klart för provkörning och till min förvåning lät anläggningen som ett jetplan. Avkopplande? Sällan..... Jag är hellre utan några strålar eller bubblor om det gör anläggningen tyst.

Slutsats och tips: Jag kommer inte köpa något kar utan att ha provkört med vatten och rätt pumpar/tillbehör.
 
Svarar på min egen post, har läst lite mera om ämnet:

Ljud: olika tillverkare använder olika pumpar och kompressorer. Enda sättet att bli nöjd är att åka runt och lyssna...Skall passa på under Hem- och Villamässan till hösten i Göteborg när många tillverkare finns på samma plats.

Material: gjutmarmor ger tystare kar, men karen blir tunga. Passar inte på "svaga" golv.
Sanitetsakryl: lättare material, men inte lika bra ljudisolering.

Tillverkare: Westerbergs kar verkar vara högljudda, luftkompressorn lät som en dammsugare. Svenska Neptun och Svedbergs Cadazzo verkade tystare, men det beror säkert på hur många pumpar och kompressorer som sitter i. Ändra tillverkare har jag inte hunnit lyssna på än.

Lite fundering kring utrustning: rent logiskt borde en starkare pump ge starkare massage-effekt, men högre ljudnivå, gäller nog för dubbla pumpar också. Värmare skaffar man sig om man vill ligga länge utan att behöva fylla på varmvatten hela tiden.

Godstjocklek, minst 5 mm, gärna tjockare. Ger bättre ljudisolering, stabilare kar osv.

Det tråkiga med många tillverkare är att de presenterar ett grundpaket som inte kostar speciellt mycket, men sedan när man ser efter vad som ingår och vad tillbehören kostar så plockar det snabbt på till 2-3 ggr lockpriset.

Automagisk rengöring, skall kolla hur det funkar i verkligheten, hur mycket jobb de sparar in jämfört med manuell. Jag är lat, visar det sig att automatisk sparar massor med tid så blir det det, gör det inte det så blir det manuell.

Jag berättar mera sedan när jag vet mera.

/ama
 
Är ni säkra på att bubblor är det rätta ??
Vi läste mycket om dessa innan vi köpte, vi valde (dyrt val) Ifö metall, för emaljerat är bäst. Luftmunstycke i botten osv.
Idag tycker barnen att det blir underbara skumbad, tryck bara på luftknappen.. WOW !!
Mitt råd: Köp ett normalt, snyggt (dom är inte snygga) badkar och mer champagne.
 
Ja, bubblor, eller rättare sagt massage är det rätta. Vi har ett vanligt badkar (i vårt lilla badrum, massagekaret är till för det större) och det räcker inte när axlarna och nacken och ryggen jävlas (och skulle jag dricka champagne varje gång jag har ont så slutar det med AA). javascript:smiley()

Planen är att badrummet på övervåningen skall vara lite häftigare, snart är
det färdigkaklat och till hösten köper vi massagebadkar och bastu. Har i snart 5 år drömt om det badrummet!

/ama
 
En liten detalj bara som en kompis med badkar noterat.
Om man hela tiden pumpar runt vattnet och även blåser in luft så kyls vattnet av relativt fort.
Man behöver alltså även ett aggregat som ser till att hålla temperaturen konstant.
 
Såhär i efterhand kan jag konstatera att en miss gjordes då vi inte tänkte på ljudstyrkan på olika fabrikat...Vi bara köpte ett kar ( westerbergs) för att det verkade helt ok. Vid premiärbadet ltrodde jag att jag höll på att lyfta ett jetplan...men man vänjer ju sig.. :) Och lillgrabben tycker det är skithäftigt....han är numera flygkapten av boeing bad... :) Så man kan hitta fördelar med allt ;D

(finessen som håller vattnet varm kan man knappast klara sig utan)
 
Lill, då ska du bara veta vad gubben gör när du inte är hemma ;)
 
;D ;D ;D
 
Vi har köpt en Cadazzo Trieste från Svedbergs, provbadning skall ske i helgen. Vi håller på att flytta in!!

Något jag kan rekommendara är Spa-bad utomhus, vi har ett från Folkpool som vi använder varje helg, man sitter mycket längre i badet utomhus samt det är mycket trevligare att sitta flera stycken och prata dricka något gott.
 
Annika, glöm inte skumpan till premiärbadet ;) ....det skall bubbla både här och där.. :D
 
Är det inte jobbigt att rengöra då?? Låter lite jobbigt ha ytterligare en pryl som kräver skötsel... eller är jag förb-nnat slö bara?

En väninna till mig har barn som då och då råkar "plopp-ploppa" när bubblorna är på... Hoppsan. Kloakbad?

Jag undrar om det är så hygieniskt? (även utan extremiteter)

Och LÅTER gör det verkligen!! - men det som är bra (vid provbadning) med detta är samma känsla som när man släcker och stänger datorerna vid dagens slut - det blir TYST och FRIDFULLT. Så det ökar avslappningen i slutändan...

Tror ändå inte vi kommer att välja bubbelkar, bara ett vanligt för barnen, och mer yta för avslappning utanför bastun istället...

Men först måste vi välja tomt... :-[
 
Vi står i valet och kvalet mellan ett snyggt designat badkar och ett bubbelbad. Vilket anser ni skulle höja värdet på huset mest. Bubbelbad kännas lite grann som en fluga, ungefär som glassmaskinen eller den automatiska brödbakaren. ;)
Vad tycker ni?

mvh
David
 
Nu har planerna skridit såpass långt att inköpet hägrar i oktober/november. Det lutar åt ett Svenska Neptuns Porfyr XL Parallell. Westerbergs badkar är prismässigt bra, men de flesta är för grunda för min smak, jag vill kunna sjunka ned till näsan utan att sitta med knäna i munnen...Dessutom driver kompressorns ljud mig till vansinne på cirka 2 sekunder blankt. Dock känner jag att Svenska Neptun är dåliga på att presentera sin produkt, det står mycket om hur bra hydromassage är men inget ingående om tekniken i badkaren. Skall ta en tripp till Helsingborg i nästa vecka och provbada ett antal badkar hos dem och trycka på knappar och ställa besvärliga frågor till dem.

Har någon bra eller dåliga erfarenheter av Svenska Neptun?

/ama
 
K
Har ett stort Westerbergs och det låter väldigt mycket. Har kollat på pumpen samt upphängningen till denna, det går nog att få det mycket tystare. Pumpen är monterad i ramen som även karet sitter i och det blir en väldig resonans i karet, jag skall testa att ta bort pumpen, och montera den på ett par byglar som jag skruvar i väggen istället, lite krångligt kanske, vi får se. Eventuellt bara bättre gummiuppgängningar till pumpen. Sen tänkte jag också isolera pumpen, det finns ljudisoleringsplattor för bilar med aluminium på en sida i olka tjocklekar (Biltema), dom kan fungera, kanske med plast runt för att hålla vatten borta.
Ska labba lite, men först skall jag bygga mitt nya hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.