Hej,
Har köpt ett vitmålat fritidshus med liggande, rundade träpaneler som vi vill måla med tjärfärg (roslagsmahogny är drömmen). Problemet är att få bort all vit färg, troligen plastfärg.

Har någon erfarenhet av sandblästring? Tror ni att det går att få bort all färg?
 
  • Närbild av vitmålat träpanel på ett hus, med flagnande färg och träet synligt nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Inte hus, men har blästrat mycket metall, som är ända metoden att verkligen få bort all färg.
Gissar när det gäller trä, att det beror lite på hur hårt träet är.
Ett proffs i ämnet bör nog konsulteras.
 
  • Gilla
Ilona undrar
  • Laddar…
Hm. Jag vet inte och har ingen erfarenhet av att sandblästra träfasader. Men min första känsla säger nej till sandblästring.

Jag är tveksam till att trä lämpar sig att bli sandblästrat.

Jag tror det kommer bli svårt att få bort all färg och att träet kommer bli oerhört gropigt och sandfyllt i springor och sprickor och där träet har en mjukare struktur.

Fasaden kommer nog få en föråldrad och väderbiten struktur. Det kanske blir snyggt?

Ska bli spännande att se om någon som har erfarenhet kan svara.

Följer.
 
  • Gilla
Ilona undrar
  • Laddar…
R
Tror att sandbästring är för brutalt mot träfasader men man kan isblästra träfasader med gott resultat..

https://is-ab.net/
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tror att sandbästring är för brutalt mot träfasader men man kan isblästra träfasader med gott resultat..

[länk]
Vet att en av de externa firmor vi jobbar tätt ihop med erbjuder isblästring av träfasader. 👍
 
  • Gilla
Ilona undrar och 1 till
  • Laddar…
R
FredrikR FredrikR skrev:
Vet att en av de externa firmor vi jobbar tätt ihop med erbjuder isblästring av träfasader. 👍
Ja vi har kunder som har blästrat bort gamla täta plastfärgen ifrån träfasader med bra resultat. Det är en skonsammare blästring som även används till tegel och putsfasader..
 
  • Gilla
Ilona undrar och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja vi har kunder som har blästrat bort gamla täta plastfärgen ifrån träfasader med bra resultat. Det är en skonsammare blästring som även används till tegel och putsfasader..
Du vet möjligtvis inte i runda slängar vad det kostar?
 
R
Ilona undrar Ilona undrar skrev:
Du vet möjligtvis inte i runda slängar vad det kostar?
Tyvärr inte det är så många faktorer som spelar in, men googla på isblästring och be om offerter för erat hus..
 
  • Gilla
Ilona undrar
  • Laddar…
Jag testar igen för att se om det ens är värt arbetet med att skicka ut offerter - är det möjligtvis någon här som har ett hum om vad isblästring av ett litet fritidshus målat med plastfärg kan kosta? Vi har ett enplanshus med liggande träpanel på ca 55 kvm.
 
Redigerat:
R
Men bara mängda upp dina fasader och ge blästringsföretaget information om vilket typ av hus det är så kan dom ge dig ett ungefärligt pris för det kan inte vi på forumet ge..
 
  • Gilla
Ilona undrar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.