Hej alla!

Jag undrar om någon vet varför mina tomat och chilliplantor har fått vita prickar/fläckar på bladen? Tomatplantorna har endast på de första bladparen och inte något på karaktärsbladen. Kan det vara mjöldagg? Jag upplever också att de stannat av i tillväxten, eller åtminstone växter otroligt långsamt.

För info, jag bor i lägenhet och har haft de i mitt ljusaste fönster här hemma. Men jag upplevde att detta inte räckte till så igår var jag iväg och köpte en växtlampa, dessa prickar/fläckar kom alltså innan de hamnade under den extra belysningen. Jag bor i zon 1 men det har varit ovanligt kallt i lägenheten och även dragit något vid fönstret. Jag har även planterat endel kryddor, timjan, persilja och basilika samt luktärter men dessa ser fina ut och har inga vita prickar/fläckar.

Tack på förhand!
 
  • Fem krukor med jord och unga växter inomhus, grön tillväxt, biologisk nedbrytbar krukor, hemodling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färska grönplantor i krukor med jord, trädgårdsodling, inomhusljus, hållbara små blad, tillväxt, förkultivering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som ohyra, trips kanske? Bladen är också väldigt gula. de skall vara vackert gröna. Näringsbrist kan ge gula blad, ohyra ger näringsbrist.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar! Usch va tråkigt att göra, går det att göra något åt trips? Att de ser gula ut kan dock bero på att jag tog bilden när de stod under växtlampan idag. Kan bifoga en bild på hur deras färg ser ut med den av.
 
  • Odlingstråg med gröna plantor och tomma jordceller, etiketter, inneväxt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, lampan förklarar de gula bladen (y)

Det du bör göra är att konstatera om det verkligen är ohyra eller något annat innan du vidtar några åtgärder. Är det trips så finns åtgärdsförslag att googla på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.