Jag pratade med min granne igår angående fönster, han berättade att han skulle få leverans från ett företag som heter Termoplus (tydligen polsktillverkade plastfönster). Han skulle få:
en helglasad dubbel altandörr med måtten (ca) 150x215
en helglasad altanförr med måttet (ca) 100x215
fem öppningsbara fönster med måtten 140x140
två öppningsbara fönster på (ca) måtten 50x160.
Han sa till mig att med montering och iordningställande på utsidan inklusive fönsterbleck skulle detta gå på 48.000 kr. Jag tror det är för bra för att vara sant. Vad tror ni? Jag tror inte man kan få bra kvalité för det priset.

Jag har själv dålig erfarenhet av plastfönster som jag köpte från en tysk tillverkare (Meeth) för en del år sedan. Jag har redan fått byta ut de flesta av dem då de inte hållit den kvalité jag önskat, kondens på insidan, läckage vid regn med mera.

För mig låter 48.000 kr för allt detta suspekt billigt. Har ni erfarenhet av Termoplusfönster? Jag hoppas min granne blir nöjd och fönsterna håller bra kvalité men jag funderar lite över varför man köper fönster av plast? Det är inte miljövänligt direkt och ser så klart "plastiga" ut i jämförelse med träfönster.

Någon klok som vet?
 
Ska inte påstå mig varken klok eller att jag vet något om pvc-fönster...men jag har beställt från samma firma. Fönstren borde dyka upp vilken dag som helst och även mitt pris kändes nästan för "bra".

Jag har sökt info högt o lågt på nätet om erfarenheter gällande Termoplus och hittar bara positiva ord om dem.

Återkommer med mer info när bytet är genomfört.
 
Läs den andra tråden som finns om termoplus. Jag har haft mina ett år nu och är helnöjd med funktion och arbete. Ångrar att de inte fick ta stallet oxå. Kostnad ca 4000 per fönster inklusive allt material och arbete😆 Hur gött som helst.
 
Tack för era svar.
Nu har grannen fått uppsatt sina fönster, ser väl okej ut förutom att fönsterna är delade med en mittpost i mitten. Vi har ganska stora fönsterpartier i våra hus och jag antar att Termoplus kanske inte tillverkar så stora fönster utan en mittpost.

En sak jag har reagerat på är att fönsterna är kritvita och plåten runtom typ äggskalsvit, det ser lite konstigt ut. Jag har även noterat att Termoplus varit hemma hos grannen vid ett flertal tillfällen efter fönstermonteringen. Om detta beror på fel eller inte vet jag inte.

Jag hoppas ni andra fortsätter vara nöjda och blir nöjda med dessa fönster, tyvärr tycker jag inte de är så fina på utsidan och jag gillar inte inåtgående fönster (vi har några sådana kvar som ska bytas ut).
 
Har bytt fönster 2014 och 2019 båda ggr från Termoplus är supernöjd!
2014 bostad 12 st 12x14 m mittdelare och spröjs + dubbel altandörr lik fönstren 12x21.
2019 garage/hobbyrum bv 10 st 11x12 liknade bostadsfönstren.

Leveranser montering alla fönster inmurade i putsade fasader mycket proffsigt utfört,
kvaliteten håller utlovad hög nivå, fönstren från 2014 ser fortfarande nya ut.(y):D

Rolf och Nina Karlsson
Linköping
 
I imported_Tessan skrev:
Tack för era svar.
Nu har grannen fått uppsatt sina fönster, ser väl okej ut förutom att fönsterna är delade med en mittpost i mitten. Vi har ganska stora fönsterpartier i våra hus och jag antar att Termoplus kanske inte tillverkar så stora fönster utan en mittpost.

En sak jag har reagerat på är att fönsterna är kritvita och plåten runtom typ äggskalsvit, det ser lite konstigt ut. Jag har även noterat att Termoplus varit hemma hos grannen vid ett flertal tillfällen efter fönstermonteringen. Om detta beror på fel eller inte vet jag inte.

Jag hoppas ni andra fortsätter vara nöjda och blir nöjda med dessa fönster, tyvärr tycker jag inte de är så fina på utsidan och jag gillar inte inåtgående fönster (vi har några sådana kvar som ska bytas ut).
Jag kan svara på varför det är färgskillnad på fönster och plåt..

Plåten är lackeras med en bruten färg (ej 00-vit) eftersom helt kritvit lack gulnar med tiden (om den inte uv-skyddas genom att klarlackas) vad det gäller plasten så vill man ha den helt utan annat än vita färgpigment (00-vit) eftersom andra färgpigment i plasten annars kommer leda till att plasten åldras fortare då de påverkas av uv-strålningen..

I övrigt har jag haft mina termoplus fönster i några år nu, supernöjd!
 
Hej, är det någon som vet om termoplus levererar härdat glas till sina dörrar när det är helglas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.