Hej, jag har en fråga angående jobbet min elektriker har gjort på elcentralen i huset. Det är så att han har anslutit flertrådiga ledare direkt i hålen utan att ha krimpat eller vad det heter (klämma dit en metallbit i änden som man sen sticker in i hålet). Får man göra så? Tänker mig att det finns en risk att ledaren sitter löst och att det till och med kan brinna om det vill sig illa. (Anledningen till att jag undersökt saken är att JFBn till diskmaskinen går stup i kvarten och det är inte diskmaskinen som det är fel på utan något mellan elcentralen och uttaget elektrikern ska hit nästa vecka och åtgärda felet men då vill jag att han fixar jobbet i elcentralen också).
 
T T-O skrev:
Hej, jag har en fråga angående jobbet min elektriker har gjort på elcentralen i huset. Det är så att han har anslutit flertrådiga ledare direkt i hålen utan att ha krimpat eller vad det heter (klämma dit en metallbit i änden som man sen sticker in i hålet). Får man göra så? Tänker mig att det finns en risk att ledaren sitter löst och att det till och med kan brinna om det vill sig illa. (Anledningen till att jag undersökt saken är att JFBn till diskmaskinen går stup i kvarten och det är inte diskmaskinen som det är fel på utan något mellan elcentralen och uttaget elektrikern ska hit nästa vecka och åtgärda felet men då vill jag att han fixar jobbet i elcentralen också).
Det är så man gör, som elektrikern har gjort.

Att Jordfelsbrytaren går ofta är desto svårare att svara på.
 
H Husägaren87 skrev:
Det är så man gör, som elektrikern har gjort.

Att Jordfelsbrytaren går ofta är desto svårare att svara på.
Gäller det även de större fintrådiga ledarna som går till JFB och trefaslaster? (Tror det är trefas pratar om 2,5 mm med 16 A säkringar).
 
T T-O skrev:
Gäller det även de större fintrådiga ledarna som går till JFB och trefaslaster? (Tror det är trefas pratar om 2,5 mm med 16 A säkringar).
Ja, jag har aldrig varit med om att man ska behöva klämma någon hylsa, eller liknande, på något som kopplas in i central.
 
  • Gilla
T-O
  • Laddar…
borre112 borre112 skrev:
[länk] är det denna du menar du saknar? Kan det vara så att ditt problem med diskmaskinen är att du antingen har ett kabel fel någonstans eller att du har en dålig säkring? Men det är som sagt en elektriker som kan hjälpa dig vidare om du nu är säker på att diskmaskinen är hel..
Nej, jag tänkte att ledarna inte har en sån ändhylsa. Framförallt där han har kopplat jordfelsbrytarna till varandra genom att de delar hål på första JFB. Där sitter ena ledaren till JFB med en hylsa medan den andra inte har en hylsa. Jo felet är inte diskmaskinen utan elcentralen eller kabeln till uttaget till diskmaskinen eller så är det uttaget. För när JFBn gick kopplade vi in diskmaskinen till ett annat uttag och då gick den bra, sen körde vi vattenkokaren i uttaget för diskmaskinen och då gick JFB. Sen vad som är felet är väl min elektrikers problem :thinking: men jag tänkte att han fuskat i elcentralen och då får han fixa till det, men om kunniga säger att det är gjort på ett fackmannamässigt sätt så litar jag på dem.
 
Redigerat:
Här menar jag, där JFB kopplas från första ned till andra JFB, så har ledaren till andra JFB ingen hylsa, medan medaren från JFB till HB har det.
 
  • Elektriska ledningar utan hylsa anslutna till en säkringsdosa markerad med 'JFB 1'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husägaren87 skrev:
Ja, jag har aldrig varit med om att man ska behöva klämma någon hylsa, eller liknande, på något som kopplas in i central.
Ok, men på dem ledarna som går till JFB så har dem hylsor normalt (tror jag)?
 
Sitter dom under samma skruv så är det inte bra att blanda. Men det är svårt att se någon kabel med ändhylsa i bilden.
 
T T-O skrev:
Där sitter ena ledaren till JFB med en hylsa medan den andra inte har en hylsa.
Denna blandning under samma klämma på JFB är dock inte bra och kan behöva kontrolleras. Ska man ansluta två eller fler ledare till samma skruvklämma så bör de vara lika, EK, FK, MK eller RK, för att garantera ett jämnt kontakttryck mot dem alla.

Ingenting av ditt symptom tyder dock på problem med glapp just här utan skälet att JFBn löser är ett annat. Felet behöver inte ligga i gruppledningen som betjänar diskmaskinen. Det svårt att säga var, men förhoppningsvis enkelt att hitta med en isolationsmätning.

Edit: Nu ser jag din bild också. Ser ut som ett typiskt exempel där elekrikern inte haft något att stå på så att h*n såg ovansidan av JFB när ledarna pulades dit.
 
Men det bästa är ju att ta en diskussion till Elektrikern du har använt dig utav. Och även nämna detta du ser på bilden. Eller är det att vända sig till en annan firma som du känner ett större förtroende för.
 
Ledarna från HB till JFB är ofta med hylsa eftersom de i många fall tillverkats i fabrik och följer med den prefabricerade centralen. Då man bygger ut centralen sen använder man sällan hylsor.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.