Hej!
Jag har måttbeställt 3St speglar för att göra en egen industrispegel. Måtten på speglarna är 2st 65cm Höjd och 130cm bred och en är 70cm hög och 130cm bred. Spegeln ska bli totalt 220×140cm beställde mindre för att jag ska sätta lister osv.. spegelglaset är 3mm tjockt och väger därför inte mycket. Planen var att limma fast speglarna med spegellim på någon form av skivmaterial, det finns inget skivmaterial med 140cm bredd, så måste tänka om lite.. jag ska skruva fast själva skivan på väggen, tänkte först limma fast speglarna direkt på väggen men ångrade mig ang den idén om jag skulle vilja ta bort den någon gång..

Ang skivmaterial nu då, jag antar att jag måste köpa 3st och såga så det blir i mått för varje spegel. Har läst att OSB ska vara billigaste materialet, men är spånskiva billigare? Skulle 1 spånskiva orka hålla varje spegel?

Listerna runt spegeln ska täcka hela skivan och vara bredare sedan ska jag ha tunnare lister som jag fäster på speglarna med någon Dubbelhäftande tejp eller liknande då dom ska vara tunnare (jag vet inte ens varför jag har gett mig in på detta då jag är värdelös på matematik😆

Men går det att sätta upp 3 olika skivor så tätt det bara går, några mm mellanrum gör inget för listerna kommer göra att det lilla mellanrummet inte spelar någon roll..

Jag tänker att det är lättast att först skruva upp skivan på väggen och efter det limma fast speglarna eller är det bättre att göra det på "golvet" och sedan skruva upp när speglarna är på plats. Känns betydligt enklare att få fast skivorna i väggen innan speglarna är på men att det bästa resultatet kanske blir att limma ihop speglarna på skivan innan jag sätter upp på väggen, skivorna ska ju ändå vara större än speglarna så att skruva fast I väggen blir ju inte några problem..

Hade velat göra en måttbeställd tavelram egentligen för att sätta runt spegeln men det funkar ju inte pga falsdjup på ramar så det blir vanliga lister helt enkelt..

Förlåt för att allt detta blev rörigt, har svårt att förklara allt..

Om någon förstod något av det jag ens undrar är jag tacksam för svar eller om någon har en ännu bättre idé?

Tacksam för svar!
 
Mats-S
Mallpan Mallpan skrev:
antar att jag måste köpa 3st och såga så det blir i mått för varje spegel.
Nej, det finns ett alternativ :)
Gör dubbla lager OSB/spånskiva. Limma ihop dom med bygglim så att du fär maximal överlappning av skivorna mellan lagren. Då har i slutändan 1st skiva som du kan limma alla speglarna på, om det nu är det du vill ha?
Sedan limmar du på speglarna med bygglim och även här ser du till att dom överlappar skarvarna på skivorna maximalt.
Så det största jobbet är att beräkna storleken på skivorna så att du får maximal överlappning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.