Hej,

Dum fråga men ny lägenhet och ska renovera köket. Bakom varje apparat, kyl/frys, ugn, häll, mikro, diskmaskin brukar man ha vanliga eldosor med kontakter? Kan jag exempelvis köra med denna:

ABB Impressivo 2-vägsuttag jordat i aluminium, väggmonterad eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja, allt utom hällen och möjligen ugnen kommer med vanliga stickproppar. Jag skulle personligen inte lägga så mycket pengar på uttag som inte syns när Elko RS kostar hälften och håller lika god kvalitet (minst).
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, allt utom hällen och möjligen ugnen kommer med vanliga stickproppar. Jag skulle personligen inte lägga så mycket pengar på uttag som inte syns när Elko RS kostar hälften och håller lika god kvalitet (minst).
Tack! Sätter man på då vanlig stickpropp till hällen och ugnen och även ansluter dessa till jordade vägsuttag? Ska nog köra något billigt jag med.
 
Köp något med bra kvalite. Inte julas anslut eller biltemas egna tex. Men elko RS är nog ett bra uttag med bra pris. Hällen vill du ha mer effekt till sannolikt två faser. Så där funkar inte ett schuko uttag.
 
D Daniel 109 skrev:
Köp något med bra kvalite. Inte julas anslut eller biltemas egna tex. Men elko RS är nog ett bra uttag med bra pris. Hällen vill du ha mer effekt till sannolikt två faser. Så där funkar inte ett schuko uttag.
Har ABB Impressivo en sån där kraftig dosa du pratar om? Elektriker får sköta detta sen men tänkte köpa eluttagen det är black friday och jag älskar rabatter.

Så här står det på hällen:

Diagram som visar anslutning av spishäll i olika elektriska faser; mono-fas, bi-fas och tre-fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Har ABB Impressivo en sån där kraftig dosa du pratar om? Elektriker får sköta detta sen men tänkte köpa eluttagen det är black friday och jag älskar rabatter.

Så här står det på hällen:

[bild]
Du kan inte använda Impressivo till hällen. Om elmatningen till din lägenhet är trefas så behöver du ett perilexuttag. Har du å andra sidan enfasanslutning behöver du antingen ett Norwesco-uttag eller fast anslutning. Till allt annat än hällen kan du använda uttaget du föreslår.
 
BirgitS
Jag ser att du har uttag i aluminium i din bild. Jag antar att det är för att du tycker det är snyggt men tänk på att de kontakter man stoppar in är vita och att det då inte kommer att se så snyggt ut. Många uttag syns ju inte heller för att de är bakom kyl och frys t.ex.

Eftersom du pratar om att du vill ha ett bra pris så ser jag att Eldirekt tar 129 kr för motsvarande vägguttag i vitt. Kvaliteten är minst lika bra som ABB.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser att du har uttag i aluminium i din bild. Jag antar att det är för att du tycker det är snyggt men tänk på att de kontakter man stoppar in är vita och att det då inte kommer att se så snyggt ut. Många uttag syns ju inte heller för att de är bakom kyl och frys t.ex.

Eftersom du pratar om att du vill ha ett bra pris så ser jag att Eldirekt tar 129 kr för motsvarande vägguttag i vitt. Kvaliteten är minst lika bra som ABB.
Tack och bra insikt. Jag kör på vita för 129!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.