Hej!

En snickarfirma var här i höstas och byggde en friggebod. Därefter kom en släkting och grundmålade den med vanlig grundfärg för träfasad, allting målades både dörren, fönsterkarmarna och fasaden. Dörren var en obehandlad dörr från byggmax.

I november upptäckte jag att dörren började få en massa svarta fläckar, som visade sig vara mögel. Tydligen hade "målaren" inte grundat tillräckligt. Jag tog in dörren i värmegaraget, och körde med 20 gradig värme samt avfuktare i några dagar, därefter slipade jag ner nån mm av ytan för att bli av med möglet och få en slät yta.

Därefter grundoljade jag dörren, grundmålade den och till sist två rejäla lager med fönsterfärg för att få en fin finish. Allting gick som smort, hela tiden utfördes arbetet i ca 15 grader med avfuktare igaraget. Nu när dörren har hängt ute i ca 3 dagar upptäckte jag en massa bubblor på den.

Vad har gått snett? Är tveksam till att dörren var för fuktig då jag torkade den under flera dagar genom att ställa den framför ett element och köra avfuktaren dygnet runt.

Om bublorna inte försvinner blir det tippen nästa för denna dörr, sen köper jag en färdiglackad dörr från nån firma, lite lyxigt för en friggebod kanske men jag verkligen avskyr att finmåla snickerier, är så svårt att få det snyggt. Vet inte hur många timmar jag lagt på denna dörren och det gör jag INTE om,

Nån chans att dörren går att rädda?

/S
 
S
låter som fukt eller att färgen släppt som att måla på latex med oljefärg. konstigt.
kan försvinna till vår
 
Blandat färgtyper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.