T
Hej,
Sågade ner träd på tomten förra sommaren, ca 15m2.
Den delades och klövs och kegat ute under pressening sedan Juni 2021.
Den ska nu in i vedboden där jag har en slatt kvar, ska jag lava om så att gammal toor ved hamnar ytterst i laven (Jag har två separata lav) eller kvittar det - den jag lavar in nu är kruttorr...

Alltså, kan ved bli för gammal om den ligger tort i ventilerad vedbod?
 
Stapla in, så länge den inte ruttnar brinner den bra.
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
A AndersS skrev:
Stapla in, så länge den inte ruttnar brinner den bra.
Det ruttnar inte, ligger tort och ventilerat.. men nån sa "elda det äldsta först" och jag undrar varför..
 
Är inte så noga bara den är torr.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
För att veden ska få ligga och torka så länge dom möjligt. Det är lämpligt att ha ett par tre fack så att man kan rotera. Eller möjlighet att plocka från två håll. Det kan lösas på många sätt. Men är all veden torr så är det inte petigt.
 
Den äldsta bör ju eldas först. Gäller det bara nu i år så är det ju inte så noga. Men i värsta fall ligger samma ved kvar längst in om 10 år också. Lite energi förloras varje år som veden ligger, även om det inte är mycket.
 
Vilken energi försvinner menar du?
 
Tror jag har läst div snack om fukthalt i ved, att väldigt gammal ved har lite låg sådan och brinner snabbare än ”lagom fukthaltsved”, inget jag tror varken märks eller skadar kamin/spis. Gäller väl att inte elda för blöt, då går det väl illa för skorsten och miljön. Hittade ved i vår bod, den va nog 20år + gammal, brann varmt och fint.
Elda med förnuft och inte ösa in för många ”pinnar” är kanske viktigast.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vissa kaminer är inte gjorda för ved med ”för” låg fukthalt, då den veden brinner för snabbt för att den ska kunna brännas fullständigt (i just dom kaminerna).
I övrigt så finns väl risken för insektsangrepp, musbon , getingbon etc. samtidigt som ligninet långsamt bryts ned (iallafall i ytskiktet) och små spån ramlar av.
Det är små risker och små problem, men genom att göra det till en vana att alltid elda den äldsta veden först så minskar man risken för det.
 
Har en bit av syll som kanske inte är från när torpet byggdes, men 30-70 år gammal är den. I vintras brann den ialf fint. Men det är nog det med flest år på nacken som jag provat elda hos oss :crysmile:
 
Elda den torraste först. Fukthalt, vatten= fukt brinner inte. Det åtgår energi, ved, för att få bort fukten.
Eldare på massaindustri har jag varit i många år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.