Ja, jag har en liten hypotetisk fråga, hoppas att jag aldrig behöver reda ut det i praktiken.:O

Grejen är den att jag "hyr" ett utrymme i en lada, Jag betalar inga pengar för det då jag istället hjälper personen med diverse saker när han ber mig om det. Ett helt ok avtal för oss båda.

Där inne har jag olika saker beroende på årstid men just nu har jag sommarbil, släpvagn, traktor samt lite småskit, räknar jag ihop värdet så är det säkert 60-80k, Det har tagit mig ett antal år att jobba ihop pengar till dessa prylar så det skulle kännas jobbigt som fan om de försvann.

Det jag har börjat fundera på är vad som skulle hända om ladan ex. skulle brinna ner. Jag har släpet helförsäkrat, sommarbilen har en garageförsäkring, traktorn trafikförsäkrad. Det gick inte försäkra traktorn mer enligt mitt fb då den är för gammal:S

Jag har hemförsäkring men den täcker väl inte lösöre som står i annans byggnad?

Kan jag få ersättning av ägarens gårdsförsäkring?

Hur skulle läget bli för mig om en utredning skulle visa att t.ex min traktor startar en brand som totalförstör byggnaden?(jag har såklart huvudströmbrytare på den)

Till saken hör ju att även ägaren utnyttjar ladan för parkering av sin traktor, redskap, släpvagn, båt mm mm Så det finns ju ändå en hel del värdefulla saker där.
 
Inga fordon kan ersättas av lösöresförsäkringar. Inte ens magasinerat lösöre ersätter för något som kan ha egen försäkring som just t.ex traktor, släp, husvagn, cross, båtar etc etc... Så din hemförsäkring hade inte kunnat ersätta om sakerna så stod i ditt eget garage - alltså ersätter inte heller hans gårdsförsäkring

Din bils garageförsäkring gäller även om uppställningsplats är annan än din egen, finns mig veterligen inget försäkringsbolag som har ett villkor som kan neka. Samma gäller släpet som är helförsäkrat. De flesta försäkringsbolag kan helförsäkra traktor oavsett ålder så det är bara att flytta försäkringen om du vill känna dig tryggare.

Skulle traktorn orsaka en skada så kan skadan ersättas av trafikförsäkringen som en vållandeskada alternativt kan din ansvarsförsäkring gå in och täcka skadeståndsskyldighet ifall man bedömar skadan som en ursprungsskada istället för vållande - är bara tekniska termer och det görs upp som regressfall av försäkringsbolagen så du kan känna dig lugn där.

Däremot är ditt lösöre som inte är fordon på sätt och vis oskyddade. Alla bolag har ett så kallat bortaskydd och det brukar ligga på mellan 30-50 000 kr, alltså ett skydd i din hemförsäkring som kan ersätta för skador på saker utanför hemmet. Detta villkor är dock skrivet med tanke på möjligheten att ersätta saker som man har med sig inte fast uppställda saker (mer tanken att kunna ersätta stöld på hotell etc). De flesta bolag är dock rätt generösa och tillåter utnyttjandet av bortaskyddet till förvaring av lösöre i förråd eller för t.ex saker i en övernattningslägenhet. Däremot kan du aldrig få garanterat sådana saker då villkoren de facto ger möjlighet att neka ersättning för saker som varit förvarade och därför uppenbart inte är sådant man tar med sig.

Det går att teckna försäkringar som heter magasinerat lösöre, magasinsförsäkring eller förvaringsförsäkring. Dessa tecknas på belopp och man kan oftast välja på exakt tusenlapp hur mycket man vill försäkra. Då kan det finnas låskrav mm beroende på var i Sverige man bor och vilka belopp man försäkrar. Kostnaden skiftar men ligger från ca 400 kr/år att försäkra lösöre upp till 100 000 kr upp till vissa områden i sverige som kan kosta ca 1000 kr för samma sak. Notera att dessa dock inte ersätter fordon utan det övriga

MVH Lorant
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Tack så mkt för ett bra och uttömmande svar, så i dagsläget är det enda jag riskerar traktorn+ ev lösöre mao. Då känns det ändå rätt tryggt, framförallt är det skönt att veta att man slipper problem om t.ex min traktor skulle orsaka en skada.

Men som jag förstod på dig så var det min traktors trafikförsäkring som löste det om den orsakade en brand. Ponera att jag hade en gräsklippare där som starar en brand den har ju såklart ingen egen försäkring, vad skulle hända då?
 
MagnusSt skrev:
Tack så mkt för ett bra och uttömmande svar, så i dagsläget är det enda jag riskerar traktorn+ ev lösöre mao. Då känns det ändå rätt tryggt, framförallt är det skönt att veta att man slipper problem om t.ex min traktor skulle orsaka en skada.

Men som jag förstod på dig så var det min traktors trafikförsäkring som löste det om den orsakade en brand. Ponera att jag hade en gräsklippare där som starar en brand den har ju såklart ingen egen försäkring, vad skulle hända då?
OM det är en skada som man anser att du är skyldig till så att ägaren kan kräva dig på skadestånd för så har du ett så kallat ansvarsskydd i din hemförsäkring. Denna är just för att täcka eventuella skadeståndsanspråk riktade mot dig (undantaget uppsåtliga straffbara handlingar) så att även där är du täckt av försäkringen men i sådana fall av hemförsäkringen. Obs denna ansvarsförsäkring kan i många fall vara den som ersätter vid skador åsamkade av traktorn lite beroende på om traktorn står påställd eller ej och hur skadan går till. Oavsett vad är du skyddad iaf

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Oavsett vad är du skyddad iaf
Om du har en hemförsäkring. :D
 
Nyfniken skrev:
Om du har en hemförsäkring. :D
Ja det var ju ganska korkat uttryckt av mig. Menar självklart så som du skriver, vilket TS verkar ha... :)

/L
 
Nyfniken skrev:
Om du har en hemförsäkring. :D

Jo, det har jagd^_^b
 
Kinglolle har gjort det igen, ett alldeles enastående svar. Tack för det!

Jag är nog inte ensam om att tycka att försäkringar är en fullkomlig djungel som är ogenomtränglig för oss vanliga dödliga. Tur att vi har Kinglolle som går före med machete åt oss. :D Det blir så kostsamt med "learning by doing" annars, som när jag tillfälligt bodde i en otroligt liten lägenhet och därför förvarade alla mina bilmekargrejer i bilen, givetvis fick jag inbrott i bilen och tanten på mitt försäkringsbolag upplyste snorkigt om att jag faktiskt fick skylla mig själv som hade värdeföremål i bilen. :(
 
Göran.W
Om man har oturs\drulle försäkring kan den täcka lös öre på annan plats än hemmet.
Jag hade saker i ett hus som brann ner och fick ut 50k på min försäkring för lös öret jag hade där.
30k fick jag på hem försäkringen och 20k på oturs försäkringen.
Nu var detta i ett hus och det kan vara värt att kolla hur det ligger till när det är i ett garage.
Enklast är väl att ringa försäkrings bolaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.