Jag letar efter en mörkbrun bets som ser ut som på bifogad bild.
Det verkar vara ett omöjligt uppdrag. Ingen av de stora aktörerna har så mörk, och det verkar helt otänkbart att blanda ihop. Alla handlare som jag har pratat med tittar på mig frågande, "Så mörk har vi inte". Men det är ju supervanligt, eller är jag helt ute och seglar…?

Jag testade lackbetsen från Herdins, men den ger inte någon bra täckning, spelar ingen roll hur många lager.
Jag har nu köpt Herdins vattenbaserade att blanda själv "Mörkbrun", Osmos "Tobak" och Flüggers "Mörkbrun". Ingen av dessa har jag öppnat än och testat, eftersom jag vill få lite tips härifrån innan öppet köp löper ut.

Någon som har några tips? 🤪
 
  • Trapphus interiör, trätrappor, vita balustrader, mörkt räcke, öppen design, ljusa väggar, entrédörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är en bets? Det ser nästan ut som en lasyr, inte så tydlig träådring. Men jag kanske blir lite lurad av bilden?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Är du säker på att det är en bets? Det ser nästan ut som en lasyr, inte så tydlig träådring. Men jag kanske blir lite lurad av bilden?
Det kanske är en lasyr, men jag har uppfattat det som att lasyr är svagare (alltså ger mindre färg) än bets…?

Edit: Egentligen struntar jag i om det är en bets, lasyr eller sirap. Bara resultatet blir "jättemörkt trä". 😝
 
En lasyr är tunnare, men lägger sig utanpå träet, så kontentan blir att det faktiskt täcker mer av strukturen. Det går även att använda en grundfärg med lasyr, och då täcker den ännu bättre.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
En lasyr är tunnare, men lägger sig utanpå träet, så kontentan blir att det faktiskt täcker mer av strukturen. Det går även att använda en grundfärg med lasyr, och då täcker den ännu bättre.
Aha! Det kan förklara en av DIY:arna som jag läste om som hade börjat med bets, och sedan lagt på lasyr. Det är kanske så man ska göra…?
 
Som vanligt är det bara att testa sig fram. En liten träbit av av samma träslag och blanda lite olika varianter och testmåla. Tidsödande, men ganska roligt om man har tålamod.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
C
Har använt Zar:s oljebets till några projekt, och jag vet att de har några riktigt mörka betser i sortimentet även om jag själv inte testat något mörkare än Rosewood. Det går också att lägga på flera gånger om man vill mörka ner den ytterligare.

https://www.mppc.se/produkter/oljebaserad-trabets/
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Zar har jag missat helt! Måste ju testas, tack för tipset!

En fråga: Att lägga en golvlack ovanpå bets + lasyr borde väl inte innebära några problem?
 
C
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Att lägga en golvlack ovanpå bets + lasyr borde väl inte innebära några problem?
Nä det tror jag inte, jag har slutbehandlat både med oljebaserade produkter och polyuretanlack på oljebetsen.

Men studera produktinformationen och slå dem en signal om det inte leder till någon klarhet. Det finns säkert kombinationer som av någon anledning är olämpliga.

Skulle också testa mig fram lite. Tycker själv det är lite knepigt med vissa lacker ovanpå bets då det förtar lite av den betsade känslan.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
S
Det där fixar du med oljebets typ Zar.
Bara att gno in.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Det går nästan alltid att blanda i svart bets för att få det mörkare.
 
Jag köpte Herdins lasyr Mörkbrun, och det blev mycket bättre än betsen! Två lager av den, och sedan lack på det blir nog kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.