Hej!

Vi flyttade in i ett hus för ett halvår sedan. Känner inte riktigt att vi landat med möbleringen i vardagsrummet.

Vi har ett matbord med 8 st kralligare matstolar, soffan är av divantyp dock såld nu och vi tittar på 3-sits howardsoffa istället, ev med två fåtöljer.

Hur skulle ni möblera detta rum?
Vill inte visa några bilder på hur det ser ut nu utan ge er ett blankt papper så att säga :)

2,70 takhöjd vid fasaden sluttande tak in mot husets mitt till ca 3,0 meter. Brösthöjd fönster ca 70 cm.

Planlösning:

5ae979f5-e017-8cfc.jpg

Kladda gärna i paint eller vad ni vill (om ni orkar), vore kul att få lite andra idéer!

Vardagsrummet är 4,0 m djupt!

Mvh Patrik
 
Hej, Matbord+ 8 kralliga stolar vid köket som jag skulle ställa mitt på golvet(inte vid någon vägg).............howard+fåtöljer... motsatta sida av rummet...
 
R
Jag hade ställt matbordet i vardagsrummet utanför köket så att det fäljer vardagsrummets form (långsida mot långsida, så att säga). Väggen som är i "mitten" där frys sitter enl ritningen kan användas till exempelvis vitrinskåp, skänk, konst, sätta in öppen spis etc. (vad ni vill).

På andra sidan hade jag ställt Howardsoffan med 2 fåtöljer. Sedan beroende på hur ni kommer använda utrymmet finns 2 alternativ.

1. Antingen, om ni vill ha en social planlösning kan soffan ställas mot fåtöljerna, antingen med soffans framsida i riktning mot matbordet (med ryggen mot kortsidans vägg) eller ställa soffan mot väggen mot trappan. Fåöljerna vända mot soffan med soffbordet emellan. Då frigörs hur ni än gör en vägg där man kan ha bokhyllor etc.

2. Vill ni ha en inredning som gör det lätt att se på tv kan ni ställa soffan med ryggen mot matsalsbordet (fritt på golvet) med en fåtölj på vardera sida. Då kan TV-möbleringen sättas på kortväggen, vilket ger minimalt störande solljus direkt på skärmen. Väggen mot trappan är då fri för bokhyllor/konst etc.

Så hade jag gjort. Då håller man dessutom fönstren fria, vilket underlättar om man uppskattar att titta ut. Nu vet jag inte om ni har något vackert att se utanför, men har ni hus borde där finnas en trädgård att se.

PS En svängd Howadsoffa är att föredra i mina exempel. Det gör det hela snyggare.
 
Hej

Det beror ganska mycketpå vad du/ni tänker att ni ska ha det till!

Ni har ungefär samma planlösning som vi på rummets placering. Vi delade upp rummet i två områden med hjälp av lampor och övrig inredning. Som redan föreslagits bör bordet med stolar komma utanför köket som en naturlig förlängning av detta, samt av logistiska skäl när man dukar på och av. Frågan är dock om bordet får plats att ställas utmed långsidan där eller blir det för tight? Hur många brukar ni vara? Det går ju ställa det utmed långsidan om ni bara är några stycken och vrida bordet så dess kortsida är parallell med långsidan om ni blir fler. Det beror ju helt på måtten ni har på bordet.

Ett snyggt linneskåp på på väggen mot garderoberna behåller lite matsalskänsla, istället för "bara ett bord i tv-rummet". Jag tycker också att, om ni har möjlighet, ni ska skippa ha tv i rummet. Låt det bli ett socialt rum, kanske med ett gäng spel till soffgruppen.

En svängd soffa eller divansoffa tycker jag personligen är det snyggaste men ska det vara ett rum som är socialt å inte tv-centrerat bör det vara en löstagbar stor pall. Välj också ett tyg ifall ni någon gång vill använda platsen som barnbord om det stora bordet är fullt.

En kladd...
 
  • ngnplanlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De små blå fyrkanterna är sittkuddar lr annat att dra fram extra.
 
Tack för era tankar!
Faktum är att vi möblerade om på just detta sätt för ett tag sedan och det blev väldigt mkt bättre!
Vi har dock en större divansoffa från BoConcept, som står med ryggen mot den östra väggen, och med flyttbara divan-delar.

Där du placerat linneskåpet har vi ett 540 Liters stort, visserligen vackert akvarium.
Så småningom ska vi nog dock göra oss av med det... Skapar en omysig känsla på något skumt sätt.

TV äger vi ingen i över huvud taget, så tv-fritt blir det! :)
 
Fördelen med att ha soffan mot den vägg du beskriver är ju att ni kan använda mer av rummet i möbleringen eftersom annars blir det lätt ett stort mellanrum på de förslag vi visar. Mellanrum som avskiljning är bra men man får va försiktig så man inte tappar för mycket yta till den.
 
Mitt nästa tips är att köpa massa begagnade inredningstidningar å gå igenom deras bilder och fundera över vilka ni vill efterlikna. Vi står i väntan att köpa ett hus om några år å jag vet precis hur det ser ut utan och innan och har klippt ut massa bilder som passar husets planlösning. JAg känner att det hjälper mig i velandet, att faktiskt se det så mycket mer verkligt än ritningar å tankar kan göra.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.