Köpte nya fönsterlister till mina fönster men hur går man egentligen åt för att trycka in dom och fortsätta runt hela fönstret?

Började med ena fönstret med fick avbryta snabbt då är -20 och tog för lång tid. De ser ut ungefär som denna:

Svart industrikomponent med skenor, möjligen en del av en större konstruktion, med distinkta kanaler och profiler.
 
Jag kan inte riktigt svara då jag inte har så stor erfarenhet av detta på PVC fönster men jag har gjort det mycket på aluminiumprofiler och tror det är ungefär lika.
Där finns det två sorters lister en som sitter i profilen och en som kan tryckas dit så montaget skiljer efter vilken sorts list det är.
Den man trycker dit drar man först bort den gamla listen sedan kapar man lister ca 1cm längre än man tror att den ska vara sedan trycker man i den i kanterna och en bit in sedan trycker man i den i mitten och sedan i mitten av det som är kvar osv. för att sedan trycka listen på plats.
 
Jag har inte heller erfarenhet av pvc-fönster, och jag kan har fattat frågan fel. Men jag gissar att fabriken använder ett verktyg som ser ut ungefär så här.


Ett pizzahjul eller pizzaskärare med blått handtag och ett roterande skärhjul av metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 123abc skrev:
Jag kan inte riktigt svara då jag inte har så stor erfarenhet av detta på PVC fönster men jag har gjort det mycket på aluminiumprofiler och tror det är ungefär lika.
Där finns det två sorters lister en som sitter i profilen och en som kan tryckas dit så montaget skiljer efter vilken sorts list det är.
Den man trycker dit drar man först bort den gamla listen sedan kapar man lister ca 1cm längre än man tror att den ska vara sedan trycker man i den i kanterna och en bit in sedan trycker man i den i mitten och sedan i mitten av det som är kvar osv. för att sedan trycka listen på plats.
Problemet är, det är ett riktigt riktigt tajt att trycka dit dom och gå ar jag köpt
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag har inte heller erfarenhet av pvc-fönster, och jag kan har fattat frågan fel. Men jag gissar att fabriken använder ett verktyg som ser ut ungefär så här.


[bild]
Någon aning var man kan köpa ett verktyg som denna?

EDIT: Hittade på Amazon och Aliexpress för 1/3 av priset
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.