Hej!

För några år sen gjorde vi iordning ett rum i källaren ( suteränghus ) Vi dränerade huset ett par år innan så de putsade väggarna var riktigt torra och fina. Jag satte reglar på väggarna som fick agera luftspalt och på dessa osb+ gips. Golvet är betong golv, där satte jag platonmatta för att få lite luftspalt och sen laminatgolv där på. En vägg mot det håll där marken är lägre än ytterväggen, samt tak som sträcker sig 4 meter ut vrån väggen satte jag ingen luftspalt, väggytan är bara 2,5 m2. Jag anser att det ska vara en riktigt torr vägg.
Jag har tag känt lite svag lukt från rummet, svårt att skilja den från hundens lukt och kanske svag mögeldoft. Hunden bor mestadels i detta rum.
Ventilationen är inte bra i rummet, men dörren står ofta öppen in till rummet.

Har ni några hypoteser? Min tanke är att det har spillts ut vätska/ hundkiss mm som ligger på platonmattan och gäser ;) Eller att det bara är hundens lukt.
Kan tillägga att en gång hade ett stort gosedjur lagts mot en vägg och isolerat denna mot värmen i rummet. Bakom denna hade det blivit en mögelfläck på tapeten, som gick att torka bort lätt. Kan detta betyda att det är fuktig luft?
Hon som bor i rummet ska snart flytta hemifrån, då ska jag städa och vädra ordentligt sen ska vi se om det försvunnit, men om inte så är de väl mögel....
tacksam för idéer .
 
Möglar det så lätt som det gjorde bakom gossedjuret så är väl något fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.