Hej,

Vill måla om förrådet iår och huset nästa år.
Men nu funderar jag på vad huset är målat med sedan tidigare.. Om det är slamfärg eller någon typ av alkydoljefärg.

Har gamla färgburkar från förra ägaren som målat på huset. Dock är alla etiketter borta och burkarna igenrostade. Och säljaren hade ingen koll på vad hon målat med...
Kan någon identifiera utifrån bilderna när jag blandar upp den gamla färgen? Samt lägger också in en bild på panelen.

Vill så gärna att det inte ska vara slamfärg då jag vill byta kulör.

I annat fall får jag ta med burken till fäegaffär en. Men tänkte se om det finns någon expert här inne också :)
 
  • Öppnad, rostig färgburk på grusunderlag med mörk färgrester och röda kanter, inga etiketter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rostig färgburk med öppet lock och mörk vätska blandas med en pinne, rostränderna syns på insidan av burken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig färgburk med rester av röd färg och en omrörningspinn på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en rödmålad träpanel för att identifiera färgtyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är färgen helt matt o pulvrig när du skrapar på den är det nog slamfärg
 
M Matilda1992 skrev:
Hej,

Vill måla om förrådet iår och huset nästa år.
Men nu funderar jag på vad huset är målat med sedan tidigare.. Om det är slamfärg eller någon typ av alkydoljefärg.

Har gamla färgburkar från förra ägaren som målat på huset. Dock är alla etiketter borta och burkarna igenrostade. Och säljaren hade ingen koll på vad hon målat med...
Kan någon identifiera utifrån bilderna när jag blandar upp den gamla färgen? Samt lägger också in en bild på panelen.

Vill så gärna att det inte ska vara slamfärg då jag vill byta kulör.

I annat fall får jag ta med burken till fäegaffär en. Men tänkte se om det finns någon expert här inne också :)
Färgen i burken ser ut som en oljefärg.

Slamfärgen är baserad på vatten. Det i burken ser ut som olja. Ta en skvätt och blanda med vatten och se om det löser sig.
 
Claes Sörmland
Håller med, fasaden ser ut som att den är struken med en alkydoljefärg som tappat glansen i solen.
 
Ta på dig en vit T-shirt...
Gör lite riktigt arbete i solen.
Luta dig mot väggen och ta igen dig.

Får du en fläck på T-shirten är det slamfärg.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M Matilda1992 skrev:
... Dock är alla etiketter borta och burkarna igenrostade. Och säljaren hade ingen koll på vad hon målat med...
Baserat på det kan du i princip utesluta röd slamfärg, den säljs i drygt 99% av fallen i plastburk.
 
Som uppvuxen på vischan tycker jag inte det ser ut som Faluröd eller någon av dess slamkusiner, troligen alkydoljefärg.
 
Tack för alla snabba svar! Tog in en brädbit och färgburken till färgaffären. Säljaren tog t-röd och analyserade att det var någon typ av akrylatfärg. Men kunde inte svara för vad för typ av oljebaserad färg det var i Burken.
Så jag gjorde lite mer research och fick tag i förra ägaren och då visar det sig att hon köpt in färgen av ett väldigt litet företag som tillverkar färg. Fått tag i företagaren och det visar sig vara linoljefärg!

Så ja, många teorier innan man kommer fram till rätt.. Och nu misstänker jag att jag är starkt begränsad till att bara välja linoljefärg haha
 
Claes Sörmland
M Matilda1992 skrev:
Tack för alla snabba svar! Tog in en brädbit och färgburken till färgaffären. Säljaren tog t-röd och analyserade att det var någon typ av akrylatfärg. Men kunde inte svara för vad för typ av oljebaserad färg det var i Burken.
Så jag gjorde lite mer research och fick tag i förra ägaren och då visar det sig att hon köpt in färgen av ett väldigt litet företag som tillverkar färg. Fått tag i företagaren och det visar sig vara linoljefärg!

Så ja, många teorier innan man kommer fram till rätt.. Och nu misstänker jag att jag är starkt begränsad till att bara välja linoljefärg haha
Lustigt hur begränsad man blir i sitt tänkande av de spelregler som ges i trådstart. Både färgburken och och den målade ytan skriker ju linoljefärg.

Ja, håll dig till linoljefärg om det redan är struket med det. Risken med att byta till alkyd är ju att det blir linoljeblåsor.
 
  • Gilla
Matilda1992
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.