Se min plottriga rumsbeskrivning. Notera också de gula ringarna som visar de rum som finns i min lägenhet.
På vissa ställen(röda väggar i bild) i fastigheten så vet jag att det är tegelvägg i 2 lager(med luftspalt emellan). Det är högst troligt att det även är dubbel tegel även vid min entrédörr, och väggpartiet mellan min WC/vardagsrum mot grannens V-rum - men, kan det va puts bara? (Mellan mitt v-rum/hall och WC är det väggarna bara av puts o hönsnät, ca 9cm tjocka.)

Jag vill borra hål för en apparatdosa och vill inte komma genom väggen till grannen. I västa fall är alltså min vägg 9cm tjock. renoveringsdosor är 55-65mm djupa. Visst, jag kommer förmodligen klara mig, men de nätverksuttag jag vill göra, med lite längre kopplingar, kräver sitt djup.

Är det någon här som vet att det är dubbel tegel på alla väggar som avsklijer lägenheterna? ...som jag misstänker.

Teknisk ritning av en apparatdosa med måttangivelser, troligen relaterad till nätverksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Skiss över en lägenhets planlösning med markeringar som visar dubbel tegelvägg och osäkerhet kring väggstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, bara puts kan det inte va men troligen är det lättbetong eller slaggplattor med puts på.

Stefan N Stefan N skrev:
Nej, bara puts kan det inte va men troligen är det lättbetong eller slaggplattor med puts på.
Borrar man ett hål i en tunn vägg så kommer först ljus puts, sen svart puts. Vad är slaggplattor? Egentligen spelar materialet ingen roll, utan det är tjockleken jag är ute efter.

Brukar va 70mm plus puts.

Det hade varit mer upplysande med en riktig planritning. Du kan räkna med att bärande väggar och lägenhetsskiljande väggar är minst helstens tegelväggar (tjocklek minst 27 cm inkl putsskikt på båda sidor). Icke bärande mellanväggar är troligen halvstens tegel (15 cm tjocka inkl puts på båda sidor). Lättbetong blev vanligare under senare delen av 50-talet.

• Gilla
Kincop
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.